HomeNieuwsVerpakkingenFreshfel voorspelt toename van afval en verspilling door PPWR

Freshfel voorspelt toename van afval en verspilling door PPWR

Na het bekijken van de inhoud van het voorlopige akkoord van de triloog tussen de Europese Raad, het Europees Parlement en de Commissie over de verordening verpakking en verpakkingsafval (PPWR), is Freshfel Europe verbijsterd als ze de escalatie van beleidsincoherenties en de oneerlijke discriminatie van verse producten ziet. In de huidige opzet zal de PPWR ongetwijfeld het verpakkingsafval doen toenemen, bijdragen aan meer voedselverspilling, logistieke inefficiënties veroorzaken, de CO2-uitstoot verhogen, de werking van de interne markt schenden door nationale bepalingen toe te staan en, bovenal, leiden tot een verdere daling van de consumptie. Freshfel roept dringend op tot wijziging van de gecompromitteerde tekst om de interne markt te beschermen en een haalbaar ondernemingsklimaat voor verse producten veilig te stellen.

Freshfel Europe reageert met grote verbazing en bezorgdheid op het nieuwste ontwerp-PPWR-compromis. Het PPWR-voorstel was een kans om de dreigende versnippering van de verpakkingseisen in de lidstaten te voorkomen door de regels op EU-niveau te harmoniseren. De AGF-sector vreest nu voor een nog meer uiteenlopende en verdeelde interne markt. De algemeen afgevaardigde van Freshfel Europe, Philippe Binard, merkte op: “De compromisovereenkomst over PPWR heeft het reguleringsformaat van het voorstel gedenatureerd, met als doel gemeenschappelijke regels voor de EU-markt vast te stellen. Helaas verschuift het compromis over PPWR naar een ‘richtlijnachtige’ benadering, waarbij een hoog niveau van subsidiariteit wordt getolereerd, waardoor de lidstaten hun nationale wetgeving in stand kunnen houden.”

Hoewel het compromis PPWR uitzonderingen zal toestaan op de beperking van plastic verpakkingen voor verse producten, zullen de lidstaten de bevoegdheid hebben om hun eigen nationale uitzonderingslijsten op te stellen, op basis van richtlijnen die door de Commissie zullen worden geformuleerd met de steun van de EFSA. Dit zal leiden tot een wildgroei aan nationale lijsten, waarbij geen enkele lijst hetzelfde is als de andere, als gevolg van verschillen in voedingsculturen, productvereisten en handelspatronen. De algemeen afgevaardigde van Freshfel Europe, Philippe Binard, legt uit dat “het ontbreken van een geharmoniseerde EU-lijst van vrijgestelde producten die in plastic verpakkingen kunnen worden verpakt, een grote impact zal hebben op de distributie binnen de interne markt van de EU, vooral maar niet alleen binnen grensregio’s.” Hij vervolgt: “Als verse producten worden verpakt, is de eindbestemming zelden bekend. Als gevolg hiervan moeten verse producten mogelijk worden uitgepakt en opnieuw verpakt in de toeleveringsketen, waardoor er meer verpakkingsafval ontstaat en de kwaliteit van het product in gevaar komt.” Freshfel Europe beschouwt dit als onnodig hogere milieukosten die ook zullen doorsijpelen naar de eindgebruikers, waardoor de financiële kosten van gezonde en duurzame diëten zullen stijgen.

Freshfel Europe betreurt het ten zeerste dat het Europese PPWR-compromis een discriminerende status voor verse groenten en fruit handhaaft door het handhaven – hoewel het verzacht door de beperkingen alleen te beperken tot plastic verpakkingen – het concept dat is vastgelegd in het voorstel van de Commissie om de verpakkingen voor verse groenten en fruit tegen 2030 te beperken. Joanna Nathanson, hoofd Duurzaamheid en Externe Betrekkingen bij Freshfel Europe merkte op: “Het compromis druist in tegen het standpunt van het Europees Parlement dat heeft besloten deze discriminatie weg te nemen. Geen enkele andere voedselcategorie is onderworpen aan soortgelijke beperkingen. De AGF-sector zet sterk in op duurzaamheid in al zijn aspecten. Er zijn geen regels nodig die los staan van de zakelijke realiteit om de AGF-sector te begeleiden, die al streeft naar de beste milieuoplossingen en tegelijkertijd de kwaliteit en versheid waarborgt om verspilling te beperken, en de beste verpakkingsoplossingen voor een lage ecologische voetafdruk, terwijl de instrumenten behouden blijven om verse producten te promoten en te begeleiden. consumenten naar gezondere en duurzamere diëten.”

Er bestaat geen goede rechtvaardiging voor het verbod op verpakkingen voor verse producten. Plastic verpakkingen voor verse producten vertegenwoordigen slechts 1,5% van alle plastic verpakkingen die voor voedingsmiddelen worden gebruikt, en nog minder als we kijken naar de totale plastic verpakkingen in Europa. Tegenwoordig wordt zo’n 50% van de versproducten los verkocht, en waar dit niet het geval is, zijn daar altijd gegronde redenen voor. Bijvoorbeeld om hygiëne, voedselveiligheid en kwaliteit te garanderen, om noodzakelijke informatie aan consumenten te communiceren, om diversiteit, innovatie en segmentatie te waarborgen of om voortijdige voedselverspilling te voorkomen. Hoewel de overstap naar gezondere en duurzamere diëten een van de belangrijkste doelstellingen is van de Green Deal en andere gerelateerde strategieën, wordt dit in de PPWR schaamteloos genegeerd. Ingevroren of verwerkte groenten en fruit vallen niet onder dezelfde sancties, en vlees- en visproducten vallen niet onder de beperking. De maatregel richt zich bewust en uitsluitend op verse groenten en fruit. De overstap naar een plantendieet gebaseerd op rauwe, onbewerkte, verse producten wordt genegeerd.

De president van Freshfel Europe, Salvatore Laudani, is van mening dat het opleggen van deze beperkingen alleen voor verse groenten en fruit een ‘therapeutische woede’ van beleidsmakers tegen verse groenten en fruit weerspiegelt. Hij legt uit: “De discriminerende maatregel van deze beperkingen en de extra complicaties voor de AGF-sector zijn ongegrond en zonder wetenschappelijke basis. We hebben keer op keer aan de wetgevers gecommuniceerd over de minimale rol van de sector als gebruikers van verpakkingen, en de stappen die al worden gezet om richting de meest duurzame alternatieven te komen, maar het is duidelijk dat we niet zijn gehoord en dat de wetgevers dat wel doen. handelen vanuit een ivoren toren, geleid door emotionele ideeën.” De essentiële rol van verse groenten en fruit, die tot de laagste milieu-impact en de hoogste gezondheidsvoordelen behoren, zoals gepresenteerd in de dubbele voedselpiramide van Barilla, wordt buiten beschouwing gelaten.

Freshfel Europe hoopt dat de medewetgevers hun wijsheid kunnen verzamelen en de weg kunnen vinden naar de oorspronkelijke ambitie om verpakkingen en verpakkingsafval te verminderen door de regels in de interne markt te harmoniseren. Dit kan niet worden bereikt door het opofferen van andere doelstellingen, zoals het terugdringen van voedselverspilling en milieuprestaties, of door het stigmatiseren en discrimineren van een essentiële sector van verse producten die deel uitmaakt van de oplossingen voor maatschappelijke problemen.

www.freshfel.org