HomeMaterialenVerpakkingsmaterialenVoedingsindustrie reageert op vraag naar minder plastic

Voedingsindustrie reageert op vraag naar minder plastic

Recent onderzoek toont aan dat drie van de vijf belangrijkste toezeggingen van bedrijfsleiders gericht zijn op het verminderen van plasticgebruik om duurzaamheidsuitdagingen aan te pakken. Hierdoor zijn voedsel- en drankenbedrijven vandaag de dag meer geneigd om plastic als favoriet verpakkingsmateriaal te minimaliseren. Tetra Pak onderzocht de houding van F&B-fabrikanten in de voedsel- en drankenindustrie ten opzichte van duurzaamheid, zowel nu als voor de komende vijf jaar.

De helft van de ondervraagde bedrijven beschouwt de consumentenvraag als de belangrijkste reden om nieuwe duurzame oplossingen te gebruiken in de productie- en verwerkingssector. Dit komt overeen met de bevindingen van een apart consumentenonderzoek van Tetra Pak over verpakkingen. Daaruit bleek dat bijna drie op de vier respondenten (74%) sneller tot aankoop over gaat als een merk praat over milieukwesties. Bovendien gelooft 42% dat een “milieuvriendelijke verpakking” een hogere prijs rechtvaardigt, wat de industrie een geruststellende reden geeft om een bedrijfsmodel te omarmen dat de milieu-impact vermindert.

77% van de bedrijven gaf aan bereid te zijn om kosten-gerelateerde compromissen te accepteren bij de implementatie van duurzame productie- en verwerkingsoplossingen, ondanks voortdurende macro-economische uitdagingen in de industrie. Na COP28 hebben veel private belanghebbenden zich verbonden aan duurzaamheidsdoelstellingen, waaronder Tetra Pak's actiegerichte aanpak om voedselsystemen te transformeren.

Bedrijven lijken op een cruciaal punt te staan wat betreft de focus op de impact op het milieu. De noodzaak om methoden toe te passen die de wereldwijde voedselsystemen koolstofvrij maken, zal de komende vijf jaar naar verwachting met 10% stijgen: van 49% naar 59%. Op de vraag hoe verpakkings- en verwerkingsleveranciers kunnen bijdragen, antwoordde 65% van de bedrijven dat nieuwe productontwikkelingen belangrijk zijn. Dit bevestigt de cruciale rol van innovatie in de wereldwijde strijd tegen klimaatverandering.

Gilles Tisserand, Vice President Klimaat & Biodiversiteit bij Tetra Pak, zegt: “De voedsel- en drankenindustrie staat op een cruciaal punt. Beide industrieën heroverwegen hun manier van werken om de klimaatcrisis aan te pakken en om te gaan met de onvermijdelijke impact daarvan op hun activiteiten. Ze kijken naar leveranciers voor hulp in een competitieve markt, en we blijven vastberaden om ons steentje bij te dragen door innovatie te stimuleren en nieuwe onderzoeken, samenwerkingen en producten te ontwikkelen.”

“Onze focus op hernieuwbare en recyclebare materialen leidt onze weg naar innovatie”, vervolgt hij. “We streven naar decarbonisatie en circulariteit in onze producten om te voldoen aan de vraag naar duurzame voedselverpakkingen. Onderzoeksuitkomsten, zoals de voorkeur van consumenten voor kartonnen verpakkingen als meest ‘milieuvriendelijk’ en plastic als minst milieuvriendelijk, tonen aan dat we op de juiste weg zijn. Het feit dat we in 2023 46% meer verpakkingen van plantaardige polymeren hebben verkocht dan in 2021, bevestigt de toewijding van de industrie aan verandering.”

www.tetrapak.com