Een kleine 500 verpakkingsprofessionals hoorden en zagen op 15 maart in Studio 21 in Hilversum wie de winnaars zijn van de NL Packaging Awards 2018. Het was een avond van netwerken, dineren, genieten van Victor Mids en O'3GENE en zien hoe onder leiding van Art Rooijakkers de juryvoorzitters de winnaars bekend maakten.

Categorie Drankverpakkingen Alcoholisch

Canei Frizzante Originale, een inzending van VBAT, wint in de categorie Drankverpakkingen de award. De jury: “Het merk had te kampen met een negatief, oubollig imago. De merkwaarde was daardoor niet groot. Maar nu heeft het iets hips en eigentijds, in een nieuw segment. Branding alleen in de top van de fles; de vraag is of dat slim is? Deze fles staat mooi op tafel. We vinden de integratie van 2D- en 3D-design fraai toegepast en de disruptieve kleur erg mooi.”

Runner-up in de categorie Drankverpakkingen Alcoholisch is Fitzroy Premium Navy Rum, ingezonden door Fitzroy.

Categorie Drankverpakkingen Non-Alcoholisch

Winnaar in de categorie Drankverpakkingen Non-Alcoholisch is Soof Drinks van Movers & Shakers, ingezonden door OD designstudio. De jury vindt het een opvallend originele en creatieve verpakking voor een nieuw merk dat met durf is neergezet. “En dat in de limonadecategorie waar dansend fruit de norm is. Soof is een nieuw merk zonder onnatuurlijke toevoegingen, gemaakt van fruit, kruiden en groenten, dat een opening wil forceren in een drukke markt met grote traditionele partijen. Het design breekt met de designopvattingen tot nu toe. Alles is met lef ontwikkeld. De naam, het logo, het brand design en het packaging design.”

Runner-up in de categorie Drankverpakkingen Non-Alcoholisch is Schulp Krachtsappen, een inzending van Guts&Glorious.

Categorie Private Label

De winnaar in de categorie Private Label is Delicata, ingezonden door …,staat. De jury: “Delicata is met lef gerestyled, waarbij gebruik is gemaakt van een onderscheidende hiërarchie. De complete verpakkingslijn is meegenomen, inclusief de seizoensproducten en de specials. Er zitten veel verschillende en kleurrijke designs tussen, die blijven verrassen en nieuwsgierig maken.”

Runner-up in de Categorie Private Label is Perla, een inzending van dBOD.

Categorie Disposables

PET360, ingezonden door Bordex Packaging, wint het goud in de categorie Disposables. De jury: “Disposables is een moeilijke categorie. Hoe relevant zijn ze? Als je een meermalige beker kunt gebruiken, heeft dat de voorkeur. Maar bij evenementen is het veiliger dan glas. Het draait hier om grote aantallen. Kunststof wegwerpglas uit 100% PET-afval heeft onze voorkeur. Tot nu toe werden PET-glazen geproduceerd met 20-40% gerecycled PET (r-PET), aangevuld met virgin wit. Dankzij de inzet van PET360 is het nu mogelijk om glazen te produceren van 100% PET-afval.”

Runner-up in de Categorie Disposables is Hampi Serving Platter, ingezonden door Natural Tableware.

Categorie Non-Food

Het goud in de categorie Non-Food gaat naar de Garden Orchid verpakkingslijn, van plantenkweker Anthura, ingezonden door HLO Creative Design Agency. De jury: “Bij een plant in de knop weet de consument vaak niet wat hij koopt. Door hieromheen een verpakking te ontwikkelen met mooie, kleurrijke illustraties in botanische stijl, ziet de consument wél wat hij koopt. Designbureau HLO heeft een heldere merkcommunicatie gecreëerd met een strak en duidelijk typografisch logo en letters.”

Runner-up in de Categorie Non-Food is Nuud Care Deodorant, een inzending van Spring Packaging.

Categorie Food Houdbaar

In de categorie Food Houdbaar gaat de award naar Bolletje Ontbijtgranen, een inzending van Millford. De jury roemt de holistische aanpak. “Zowel de uitstraling als de hiërarchie en de stopping power maken deze verpakking tot een winnaar. Het is een eyecatcher; de uitsnede in het karton trekt de aandacht van de consument naar het schap. Het sterke is dat het geen dubbel venster is. de binnenzak is het venster en dat is de toegevoegde waarde.”

Runner up is Fairtrade Originals, een inzending van PROUDdesign.

Categorie Food Vers

Urban Farmers ontwikkelde een bijzonder circulair systeem waarbij het afvalwater dat tijdens de visproductie vrijkomt en vol voedingsstoffen zit, als belangrijke meststof voor planten wordt gebruikt. Op hun beurt zuiveren de planten weer het water voor de vissen. De jury: “De inzending, Fresh Revolution van Snow Donuts, een verpakking voor vis plus kruiden, is uniek. De boodschap en de ronde vormen spreekt ons erg aan. Vis en groenten; het is puur en simpel en de verpakking geeft een enorm versgevoel. Ook het gebruik van monomateriaal benadrukt de versuitstraling. De afgeronde hoeken in het karton en ook het ronde etiket op de zakjes, vinden we erg fraai. Kortom: deze verpakking is een statement.”

In deze categorie kent de jury geen runner-up toe, omdat de inzendingen die daarvoor in aanmerking zouden komen volgens de jury toch niet vernieuwend genoeg waren.

Categorie Duurzaamheid

Natural Branding, ingezonden door Eosta, wint in de categorie Duurzaamheid. De jury: “Met het lasercoderen van fruit introduceert Eosta een systeemverandering die aanzet tot denken: je gaat je afvragen of je altijd verpakkingsmateriaal nodig hebt, het creëert bewustwording bij de consument en laat zien dat de verpakking geheel is uit te bannen. De eerste toepassing van Natural Branding is in de BIO AGF waar de techniek voorkomt dat fruit en groenten als niet-bio afgerekend worden, doordat bijvoorbeeld de sticker loslaat. De vraag is of het ook is uit te breiden naar andere categorieën.”

Runner-up in deze categorie is Kelderverf, ingezonden door RAW Paints.

Categorie Promotionele Verpakkingen

De winnaar in de categorie Promotionele verpakkingen is de Horeca proefbox, ingezonden door Smurfit Kappa Zedek. De jury: “Deze verpakking vertelt een verhaal. Iedere laag is relevant. Met minimale middelen is heel veel gerealiseerd. Het ziet er in eerste instantie uit als een standaard doos. Het mooie is dat dit breekt met de code van de categorie. Het brengt promotie in iedere laag, op zorgvuldig ontworpen wijze. Grafisch voegt het iets toe aan het concept. De verpakking verkoopt de inhoud; de vertegenwoordiger heeft het verhaal bij zich.”

Runner-up is Neleman gifts, ingezonden door Raypack BV.

Categorie Transport- en Shelf Ready Packaging Verpakkingen

In de categorie Transport- en Shelf Ready Packaging verpakkingen is de award voor Milner Packmaster 2.0, ingezonden door SmurfitKappa TWINCORR. De jury: “Het gaat om een zeer doordacht concept: efficiënt in de keten en met optimale machineverwerkbaarheid. Technisch is het concept erg goed uitgewerkt, zoals de mogelijkheid om het product horizontaal te transporteren en verticaal te presenteren. Innovatief en heel slim is de vinding om met de plakklip een dubbele voorkant te maken, zodat er een clean cut facing ontstaat. Kortom, een verpakking met een mooie presentatie en strak decolleté.”

Runner-up is Make the connection with flowers, ingezonden door Smurfit Kappa Zedek.

Categorie Innovatie Verpakkingen en Verpakkingsmaterialen

Kemetyl AdBlue Dispenser, een inzending van Kemetyl Nederland, is winnaar in de categorie Innovatie Verpakkingen en Verpakkingsmaterialen. De jury: “Dit is een verpakking die tienen op gebruiksgemak en innovatie scoort. Een technisch hoogstandje en gepatenteerd systeem. Een schoolvoorbeeld van een verpakking waarin alle shareholders/betrokkenen worden bediend.”

Runner-up is WinScribe, ingezonden door Van der Windt Verpakking/Pacombi Group.

Categorie Innovatie Techniek

In deze categorie zag de jury twee mooie, maar te verwachten innovaties. “We kennen dan ook geen winnaar toe, omdat we onvoldoende ruimte zien om met een vergelijking te maken met andere innovaties in de markt. Beide inzendingen krijgen een runner-up award.”

ATS & ATS Retrofit: Nordson heeft een product aangepakt dat normaal niet in de belangstelling staat. De jury: “Het is een goede professionele ontwikkeling van een machinesysteem dat op veel gebieden voordelen biedt, maar anderzijds ook een ontwikkeling die verwacht mag worden.” Pack Assist: “Een positief punt is dat hier sprake is van een holistische benadering die veel voordelen biedt. Anderzijds vinden we dat dit een ontwikkeling is die voor de hand ligt. Het gaat wel om een professioneel systeem en de inzending is, net als de andere inzending, een runner-up award waard”, aldus de jury.

www.packagingawards.nl