HomeDossiersE-commerceAmazon levert één op de twee zendingen in Europa zonder doos

Amazon levert één op de twee zendingen in Europa zonder doos

Meer dan 50% van de Europese zendingen van Amazon wordt nu geleverd in kleinere, recycleerbare bezorgverpakkingen, zoals een papieren zak of kartonnen envelop, of – in het geval van 700 miljoen zendingen sinds 2019 – helemaal geen toegevoegde verpakking.

Amazon denkt buiten de gebaande paden: in plaats van onze iconische golfkartonnen doos met een smile-logo, wordt meer dan 50% van de Europese zendingen nu geleverd in een kleinere, recycleerbare bezorgverpakking, zoals een papieren zak of kartonnen envelop – of helemaal zonder toegevoegde verpakking via het Ships in Product Packaging-programma van Amazon.

Verzending in productverpakking wordt gebruikt voor in aanmerking komende artikelen waarvoor helemaal geen extra Amazon-verpakking nodig is: de producten worden verzonden in de originele verpakking van de fabrikant, met alleen een klantadreslabel toegevoegd. Naast de vermindering van afval kan het ontbreken van een toegevoegde verpakking er ook voor zorgen dat zendingen lichter zijn, wat leidt tot minder emissies bij de bezorging per pakket en minder recycling. Via dit programma zijn de afgelopen vijf jaar al ruim 700 miljoen zendingen in Europa zonder extra verpakking afgeleverd.

Voor artikelen die extra verpakking nodig hebben, gebruiken we papieren zakken en kartonnen enveloppen die tot 90% lichter zijn dan golfkartonnen dozen van vergelijkbare grootte, minder verpakkingsmateriaal vereisen en resulteren in minder lege ruimte in elk verzonden pakket.

“Klanten kennen Amazon vanwege onze direct herkenbare kartonnen bezorgdozen, maar meer dan de helft van onze leveringen in Europa wordt nu geleverd in lichtere verpakkingen, zoals papieren zakken of kartonnen enveloppen, of zonder toegevoegde verpakking”, zegt Pat Lindner, VP Amazon. Mechatronica en duurzame verpakkingen. “We zijn toegewijd aan het gebruik van machine learning en kunstmatige intelligentie om verpakkingen te verminderen en duurzamer te zijn voor onze klanten, en het Operations Innovation Lab in Italië loopt voorop bij deze inspanningen.”

In februari van dit jaar zijn we begonnen met het aanbieden van incentives aan externe verkopers die zijn ingeschreven voor het Fulfilment by Amazon-programma om hun verpakkingen opnieuw te ontwerpen en hun producten te certificeren onder het Ships in Product Packaging-programma.

Het Operations Innovation Lab is de plek waar we de nieuwste verpakkingstechnologieën voor Europa testen. Het beschikt over speciale apparatuur, zoals een geautomatiseerde machine die verpakkingen op maat maakt, en een innovatieve etiketteerrobot die het aanbrengen van etiketten automatiseert voor pakketten die kunnen worden verzonden zonder toegevoegde bezorgverpakking.

Wanneer er extra Amazon-verpakkingen nodig zijn om een product te verzenden, gebruiken we verpakkingen op papierbasis die gemakkelijk kunnen worden gerecycled bij de huishoudelijke recycling van klanten. In Europa zijn al onze bezorgverpakkingen (de dozen, tassen en enveloppen waarin we producten verpakken om aan onze klanten te bezorgen) recyclebaar. Dit omvat de verzendverpakking voor artikelen die rechtstreeks door Amazon worden verkocht, en door externe verkooppartners die Fulfilment by Amazon gebruiken.

We willen echter ook zo min mogelijk verpakkingen gebruiken om onze impact te minimaliseren. De afgelopen jaren hebben we de verpakking aanzienlijk verminderd door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie (AI) en machine learning (ML) om producten te identificeren die veilig kunnen worden geleverd in lichtere, kleinere verpakkingen. De Packaging Decision Engine is een AI-model dat helpt bij het bepalen van de meest efficiënte verpakkingsopties voor het verzenden van miljoenen artikelen die beschikbaar zijn voor onze klanten. Datawetenschappers hebben het model getraind om een verscheidenheid aan productkenmerken te begrijpen, waaronder de vorm en duurzaamheid van een artikel, en om feedback van klanten te analyseren over hoe verschillende verpakkingsopties hebben gepresteerd. Het model leert voortdurend en heeft ons verpakkingsgebruik helpen terugdringen.

We testen ook in heel Europa een nieuwe, recyclebare, met papier gevulde envelop. De envelop is volledig gemaakt van papier, geoptimaliseerd voor gewicht, flexibiliteit en slagvastheid. De papieren vulling in de mailer biedt de vereiste bescherming aan de producten erin en absorbeert de druk die op het pakket wordt uitgeoefend tijdens de reis naar de klant. Het is veel lichter dan kartonnen enveloppen en dozen, gemakkelijker te vullen zonder ruimteverspilling, en er is minder koolstof nodig om het te vervaardigen en te transporteren. Als pakketten de juiste maat hebben, kunnen we er meer in elk busje passen, wat leidt tot minder busritten, wat ons op zijn beurt helpt bij het bereiken van ons doel om in 2040 een CO2-neutrale bedrijfsvoering te hebben. Papieren enveloppen kunnen worden weggegooid van de huishoudelijke recycling.

We hebben nieuwe machines ontwikkeld die op aanvraag, recycleerbare, op maat gemaakte verpakkingen creëren, waardoor het verpakkingsvolume voor duizenden alledaagse artikelen wordt verminderd. Met behulp van een ingebouwde sensor scannen de machines items zoals videogames, keukengadgets, sportartikelen en kantoorbenodigdheden (die allemaal voorheen in dozen en kartonnen mappen werden verzonden) en vervolgens de papieren zak in het echt uit rollen papier gesneden. tijd, om de artikelen veilig te verpakken. Elke zak wordt beveiligd met behulp van hitteafdichtingstechnologie, waardoor de machines snel en nauwkeurig kunnen verpakken, terwijl de lege ruimte rond de inhoud tot een minimum wordt beperkt. Er is geen lijm nodig om de verpakking af te dichten, waardoor het gebruik van hulpbronnen verder wordt verminderd. Door artikelen te verpakken in 100% recycleerbare lichte papieren verpakkingen, die op maat worden gemaakt zonder dat er opvulling nodig is, helpen de machines gemiddeld meer dan 26 gram verpakking per zending te vermijden.

Terwijl we onze verpakkingen verminderen en de recycleerbaarheid van onze verpakkingsmaterialen verbeteren, investeren we ook in innovatieve etiketteringstechnologieën. We testen een nieuwe Universal Robotic Labeller, een snelle automatische etiketteermachine die de plaatsing en hechting van etiketten op papieren zakken en producten die in hun eigen verpakking worden verzonden, verbetert. Met de nieuwe machine kunnen we labels automatisch op kleinere en uniek gevormde verpakkingen plaatsen, waardoor we minder materiaal nodig hebben, de kosten verlagen en de snelheid en efficiëntie verhogen. We testen ook een nieuwe easy-peel labeltechnologie in Europa en de VS waarmee klanten na levering verzendlabels uit hun Ships in Product Packaging-dozen kunnen verwijderen.

In 2022 was 11% van alle wereldwijd verzonden pakketten zonder toegevoegde Amazon-bezorgverpakking via ons Ships in Product Packaging-programma. Sinds 2015 hebben we ons verpakkingsgewicht per zending gemiddeld met 41% verlaagd, wat neerkomt op een vermeden verpakkingsmateriaal van meer dan 2 miljoen ton. Onze teams werken elke dag aan het verbeteren van onze verpakkingen en het transformeren van ons transportnetwerk om het duurzamer te maken, inclusief het elektrificeren van onze bezorgvloot en het inkopen van alternatieven voor fossiele brandstoffen.

www.amazon.com