HomeNieuwsVoedselwaakhond bekritiseert informatie op etiket Mona

Voedselwaakhond bekritiseert informatie op etiket Mona

Voedselwaakhond Foodwatch, sinds begin dit jaar actief op de Nederlandse markt, heeft een tweede producent bekritiseerd. Na de pesto van Bertolli legt de organisatie nu Mona Yogi Drink het vuur aan de schenen. Niet alles wat in een product zit wordt vermeld op het etiket en dat moet veranderen, vindt Bart van Opzeeland, directeur van Foodwatch. Het doel van de organisatie, ontstaan in Duitsland, is de consument te informeren over gezond eten en de producent ertoe te bewegen anders te gaan communiceren.

“Consumenten hebben er recht op te weten wat ze eten en daar hoort eerlijke communicatie bij. Ik neem aan dat bedrijven zich eveneens niet wensen te profileren met dicht bij leugens liggende claims.”

Suiker

Foodwatch haalde eerder al een aantal claims op de potjes Bertolli-pesto van Unilever onderuit. Volgens de organisatie bevat de pesto niet de beloofde royale hoeveelheid olijfolie en zijn de ingrediënten geenszins authentiek Italiaans, zoals de producent belooft. Als opvolger is nu de gezonde status van Mona onder de loep genomen. De voedselwaakhond concludeert dat het product net zoveel suiker bevat als cola en de claim ‘gezond’ daarom niet terecht is. “Op de verpakking prijkt een grote aardbei”, vertelt Van Opzeeland. “Die de suggestie wekt dat aardbei een significant bestanddeel is van deze drinkyoghurt. Maar volgens de kleine lettertjes op het etiket achterop bevat het drankje slechts 0,6 procent aardbeiensap.” Foodwatch vindt dat Mona de consument om de tuin leidt. “De producent promoot dit product als een gezonde yoghurt drink met puur vruchtensap en 0 procent vet. Maar de hoeveelheid suiker die in het artikel aanwezig is maakt het geenszins gezond.”

Misleiding

Volgens Van Opzeeland is het niet gek dat mensen almaar dikker worden als er claims op verpakkingen staan die niet kloppen. ”Er moet een einde komen aan deze vorm van misleiding.” Mona en Bertolli zijn dan ook slechts het begin. De organisatie gaat nog vele producten nader onderzoeken. En hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen A- of huismerk. “Als de klant het maar dagelijks kan kopen.”

Bron: Levensmiddelenkrant