Met een duidelijke aanloop naar het komende jaar is de koers voor Interpack uitgezet: de Hot Topics zijn Smart Manufacturing, Innovatieve Materialen en Future Skills en weerspiegelen de meest urgente uitdagingen en innovatiestimuli van de sector. Bezoekers kunnen zich opnieuw verheugen op een volledig geboekte beurslocatie.
In 2026 keert Interpack terug op volle toeren – met dynamiek, passie voor innovatie en een levendige uitwisseling van ideeën binnen de wereldwijde verwerkings- en verpakkingsgemeenschap. Zo'n 2800 exposanten plus vakbezoekers van over de hele wereld worden verwacht. De beurslocatie in Düsseldorf zal opnieuw volledig bezet zijn. “Volle hallen, indrukwekkende presentaties, echte innovaties: de voorpret voor hét evenement van de sector is groot. Mocht u de registratiedeadline hebben gemist, dan kan ik u alleen maar aanmoedigen om opnieuw contact met ons op te nemen”, aldus Thomas Dohse, directeur van Interpack. “De beursplanning is nog in volle gang. We bekijken elke aanvraag individueel en proberen de juiste oplossingen te vinden.’
De planning is gericht op de acht belangrijkste doelgroepen van interpack: exposanten die oplossingen bieden voor de sectoren voeding, dranken, zoetwaren, bakkerijproducten, farmacie, cosmetica, non-food en industriële goederen zijn in een eigen hal te vinden, wat de oriëntatie vergemakkelijkt. Ook het uitgebreide hart van interpack – verpakkingsmaterialen en verpakkingsproducten – inclusief machines voor etikettering en markering, productie van verpakkingsmateriaal en geïntegreerde verpakkingsdruk, is in een eigen hal samengebracht. Daarnaast zijn er de bijbehorende ‘onderdelen' van de leveranciersbeurs, die voor het eerst twee eigen hallen hebben.
In tijden van maatschappelijke en geopolitieke omwentelingen is de dialoog binnen deze wereldwijde gemeenschap belangrijker dan ooit. Digitalisering, grondstofprijzen, toeleveringsketens, nieuwe regelgeving, veranderd consumentengedrag en de roep om meer duurzaamheid – dit alles heeft invloed op de sector en verandert bedrijfsmodellen en productieprocessen. Op interpack worden toekomstgerichte oplossingen gepresenteerd, impulsen gegeven en gezamenlijk gewerkt aan duurzame, efficiënte en veilige verpakkings- en procesmethoden.
Om deze uitdagingen aan te gaan, richt interpack 2026 zich specifiek op toekomstgerichte thema's. Deze vormen het thematische kader voor dialoog, innovatie en inspiratie. De Hot Topics in 2026 zijn: Smart Manufacturing, Innovatieve Materialen en Future Skills.
Smart Manufacturing staat synoniem voor intelligenter, duurzamer en zuiniger produceren. De rijkelijk gevulde machineafdeling van interpack presenteert hiervoor nieuwe oplossingen – bijvoorbeeld op het gebied van AI-ondersteunde systemen, robotica, automatisering, intelligente besturing, ‘waarde uit data' en resource efficiency.
Het Hot Topic Innovatieve Materialen stelt circa 1.000 exposanten in de verpakkingsafdeling centraal. Hoogontwikkelde kunststoffen, vezelmaterialen en intelligente coatings optimaliseren productbescherming en houdbaarheid. Monomaterialen, biobased oplossingen en Design for Recycling bevorderen circulair gebruik en verminderen materiaalgebruik.
Dit alles is alleen mogelijk met gekwalificeerde medewerkers. Future Skills draait om de transformatie van de werkomgeving in de sector. De focus ligt op kwalificatie, het stimuleren van jong talent, digitale knowhow en de vaardigheden die nodig zijn voor toekomstbestendige processen en technologieën.
Het belang van deze onderwerpen wordt onderstreept door Markus Rustler, President & CEO van Theegarten-Pactec en voorzitter van interpack 2026: “De sector wordt gevormd door twee centrale trends: duurzame verpakkingsoplossingen zoals cellulose- of monomaterialen, plus toenemende automatisering, mede om de afhankelijkheid van gekwalificeerd personeel in bepaalde sectoren te verminderen. Tegelijkertijd wordt iets duidelijk: goed opgeleide medewerkers blijven cruciaal. Het belangrijkste wat bedrijven kunnen doen om zich te onderscheiden, is hun medewerkers zinvolle taken bieden waarmee ze daadwerkelijk impact kunnen maken.”
Naast de beursevenementen staan er tal van specials op het programma. Zo is er het Spotlight Forum, waar experts de actuele trends in de sector bespreken. De Start-Up Zone brengt frisse ideeën en nieuwe perspectieven op het podium. Met Women in Packaging legt interpack de focus op vrouwelijke gekwalificeerde professionals en hun rol in de sector. En met Interpack TV worden hoogtepunten, innovaties en stemmen rechtstreeks vanaf het beursterrein de wereld in gestuurd.