De verpakkingsmarkt toont een flinke groei door onder andere de stijgende verkoop van producten via internet, vergrijzing en de toename van het aantal kleine huishoudens. Er komen alleen maar verpakkingen bij.
Naast een groei in het aantal orders vragen producenten van consumentenartikelen steeds vaker naar innovatieve verpakkingsvormen. Ton van Veen van verpakkingsontwerpbureau Plato PC zegt tegen het Financieele Dagblad dat het aantal opdrachten in 2009 terugliep. “Het jaar erop trok de markt echter weer sterk aan. Het laatste jaar zijn er ongelofelijk veel opdrachten.” Vooral de verkoop van artikelen via webwinkels geeft de verpakkingsmarkt een impuls, zegt directeur Michael Nieuwesteeg van het Nederlands Verpakkingscentrum. “Kijk eens naar producenten van geschenkverpakkingen: die zijn lekker bezig. Daar komt bij dat veel leveranciers hun producten niet meer in een anonieme doos willen afleveren.”
Contractverpakker Budelpack bedenkt en werkt aan innovatieve verpakkingen voor bedrijven als Unilever, Kraft of Nestlé. Daarbij weet de verpakker niet voor welke producten de verpakkingen bedoeld zijn. Dick de Koning, eigenaar van Budelpack, licht toe dat voedingsproducenten het werken aan nieuwe verpakkingen steeds vaker uitbesteden. “Dat verlaagt de risico’s en kosten voor het bedrijf.” Commercieel directeur Dennis Codrington van kartonleverancier Smurfit Kappa ziet nog een andere trend in de markt. “Er gebeurt steeds meer met kleur op de verpakking. Bedrijven als Coca Cola, Unilever en Heineken willen dat hun merkkleuren precies hetzelfde zijn.”
Bron: Het Financieele Dagblad/Out of Home Shops