In de meeste supermarkten liggen de opvallende tubes met jam en pasta en de pakken chocoladestrooisel van het kindermerk Fred & Ed tegenwoordig in het schap. Daar is een jarenlange fase van pionieren aan voorafgegaan. Uiteindelijk bleek de verpakking heel bepalend voor het succes van het merk. “Bij supermarkten kom je niet zomaar binnen met een nieuw product. Uiteindelijk was het onderscheidende van onze verpakking, de tube, heel bepalend”, stellen Wouter Pol en Karin Löwik van Food Sense, het bedrijf achter Fred & Ed, in een artikel in het Reformatorisch Dagblad.
In 2003 zegden zij hun goedbetaalde baan als category manager bij Unilever op om met Fred & Ed de doelgroep centraal te gaan stellen en niet het product. “Wij spelen in op wat kinderen leuk vinden. Bijvoorbeeld met onze ‘pratende' verpakkingen, die we in april introduceerden. Op de verpakkingen van Fred & Ed Vlokkies is een onzichtbare code aangebracht, die je met een app op je smartphone kunt scannen. Dan start een filmpje waarin Fred en Ed iets informatiefs vertellen of een grapje”, leggen Wouter Pol en Karin Löwik uit in het artikel.
Kijk voor meer informatie op www.foodsense.nl of klik hier om het volledige artikel te lezen.
Bron: Reformatorisch Dagblad
Foto: André Dorst