HomeThema'sMacropak 2012"Verpakkers willen vooral een korte ROI"

“Verpakkers willen vooral een korte ROI”

Dunnere materialen, slimmere machines en eenvoudigere besturingen. Dat zijn drie thema’s die volgens Hubert Verheul, directeur van Tallpack International, op dit moment een stempel drukken op de ontwikkelingen in verpakkingsmachines. Klanten zoeken echter vooral een korte terugverdientijd door met nieuwe verpakkingslijnen personeel uit te sparen. Wat brengt Macropak op dit punt?

Tallpack International is één van de markleiders in de Nederlandse verpakkingsmarkt die uitpakken op Macropak. De verpakkingsbeurs, onderdeel van de Industriële Week, toont bezoekers van 2 tot en met 5 oktober in Jaarbeurs Utrecht de nieuwste verpakkingstrends. Ontwikkelingen in verpakkingsmateriaal en verpakkingsmachines gaan samen op. Zo ontwikkelen de machinebouwers systemen die de alsmaar dunnere verpakkingsfolies aan kunnen. Want dunnere folies betekent minder materiaal in de verpakking, dus gewichtbesparing. “Dergelijke lichtere materialen ontwikkelen gaat gemakkelijker dan de machines ervoor bouwen”, zegt Hubert Verheul van Tallpack International. Was anderhalf jaar geleden 50 micron state of the art, nu kunnen de machines al 40 micron dunne folies aan. “Het lastige is de dunne folie met een hoge capaciteit door de machine te krijgen. Er ontstaan schrikbelastingen.” Hij verwacht de grens nog iets op te kunnen rekken en over enige tijd folies van 35 micron dik aan te kunnen, noemt Verheul “hoopvol”. Maar: de grenzen komen dichtbij. Bovendien moet dunne folie ook zijn houdkracht behouden. Daarvoor is de verpakkingsbranche afhankelijk van compleet nieuwe ontwikkelingen, zoals folie waarin hele dunne draden mee geëxtrudeerd worden. “Die ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen.” Daarna zijn de machinebouwers weer aan zet.

Bedieningsgemak

De komende jaren mag je eerder nieuwe ontwikkelingen verwachten op het gebied van BUS-systemen, servotechniek en bedieningsgemak. BUS-systemen zorgen ervoor dat machines nog gemakkelijker aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Servo-elektrische aandrijvingen moeten voor meer nauwkeurigheid en hogere snelheden zorgen. “En de vraag naar meer bedieningsgemak neemt toe”, constateert de machinebouwer. “Enkele jaren geleden was een touchpanel optioneel, nu wordt alles gevisualiseerd. De gebruiksvriendelijkheid van de machine gaat steeds verder.” Bijvoorbeeld ze standaard met een meertalige besturing te leveren, zodat ook bedieners uit landen zoals Hongarije of Polen er makkelijk mee kunnen werken.

Energiezuinig niet gevraagd

Speelt duurzaamheid aan de materialenkant een rol in de zin van lichtere verpakkingen, bij Tallpack International merkt men dat de klanten qua machine nauwelijks naar een aspect als energieverbruik kijken. “Het aantal klanten dat bewust kiest voor bijvoorbeeld energiezuinige motoren is marginaal”, zegt Hubert Verheul. “De motoren zijn er, maar de klant moet het echt willen. Duurzaam ondernemen vanuit die kant zie je nog nauwelijks. Capaciteit en kostprijs zijn in de aanschaf van de machine de doorslaggevende argumenten.” Hooguit multinationals die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben schrijven bepaalde zuinige motorentypen wel eens voor, andere verpakkers niet. De machinebouwer werkt wel zelf aan duurzame zaken zoals het verhogen van standtijden van slijtagedelen, zodat die minder vaak vervangen hoeven te worden. Kwestie van materiaalbesparing en productiviteitswinst.

MKB terughoudend

Momenteel zijn het vooral de grote, internationaal opererende bedrijven die investeren in nieuwe verpakkingslijnen. Hubert Verheul merkt dat met name de logistieke sector en de staalindustrie op dit moment investeren. De transportsector begint aan te trekken. “De terughoudendheid zit bij het midden- en kleinbedrijf. Grote ondernemingen kijken drie tot vijf jaar vooruit, zij investeren wel, maar de kleinere bedrijven zetten projecten ‘on hold' of kiezen ervoor een bestaande lijn te reviseren omdat ze dagelijks over onzekerheid in de economie horen en lezen.” Zeker de laatste twee maanden merkt Verheul aan de omzetten van verpakkingsmaterialen dat er simpelweg minder verpakt wordt in de Benelux. Zelfs de voedingsindustrie heeft daar last van: minder vers maar meer conserven. “De positieve teneur ontbreekt. We hebben een positieve vooruitblik nodig.” Bedrijven die investeren, leggen het accent op het verminderen van de mankracht aan een verpakkingslijn en Return on Investment (ROI). Verheul: “Als je een ROI van een jaar kunt aantonen, heb je de lijn bij wijze van spreken al verkocht.” Daartoe moeten de machines slimmer zijn, bijvoorbeeld doordat de lijnen zichzelf beladen.

Gemakkelijk ombouwen

Of je moet andere functionaliteiten bieden, zoals Tallpack International op Macropak laat zien met de nieuwe Tallwrapper 2201, een modulair palletwikkelsysteem dat je eenvoudig kunt uitbreiden, anders configureren of verkleinen. “Het is een plug and play systeem, dat je zonder inzet van hoog gekwalificeerde medewerkers snel kunt ombouwen”, legt Verheul uit. Hiermee speelt de machinebouwer met name in op de vraag vanuit de distributiecentra, waar men elke drie tot vijf jaar de magazijnen verbouwt, omdat men de distributie voor een andere klant gaat verzorgen of voor een andere productlijn. “Voor die markt is dit heel interessant.”

Load securing

Een andere innovatie die de onderneming op Macropak toont, minimaliseert het risico van schuivende lading in een vrachtwagen. Behalve dat je de pallets moet zekeren tijdens transport, moet je ook voorkomen dat de dozen op de pallet gaan schuiven. Met een speciale lijm zorgt Tallpack International hiervoor. “Het is een onzichtbare lijm op waterbasis. De afschuifsterkte in horizontale richting is erg groot, maar in verticale richting kun je de dozen zo afpakken. Daarna kleven de dozen niet meer aan elkaar”, legt Verheul uit. Zelfs als de pallet onder een hoek van 26 graden wordt gehouden, blijven de dozen staan. “Dat komt overeen met de G-krachten die optreden als een vrachtwagen fors remt of uitwijkt.” Ook veiligheid telt in de verpakkingsindustrie. Dat is komend najaar op Macropak duidelijk zichtbaar.

Macropak 2012 – Hal 8 – Stand C100

Kijk voor meer informatie op www.tallpack.nl of stuur een e-mail naar info@tallpack.nl.

Bron: Macropak