HomeNieuwsTrend in kerstpakketten dit jaar 'hip Hollands'

Trend in kerstpakketten dit jaar ‘hip Hollands’

Dozen liggen hoog opgestapeld op de pallets, in de showrooms ligt een groot arsenaal aan producten en ook de kerstboom is al opgetuigd: relatiegeschenkenbedrijf Hedi lijkt klaar voor de kerstpakkettendrukte. Directeur Edwin Wolfhagen vertelt over het wel en wee in kerstpakkettenland. “Eigenlijk zijn we het hele jaar bezig met kerstpakketten”, begint Wolfhagen. “In januari bezoeken we beurzen om nieuwe artikelen aan ons assortiment toe te voegen.

Die gaan vervolgens naar onze showrooms. Als dat klaar is, kunnen klanten bij ons langs komen om eigenhandig een pakket samen te stellen. Maar ze kunnen ook een van de negen standaardpakketten uitkiezen.”

Aan keuze geen gebrek bij Hedi. De showrooms zijn gevuld met de meest uiteenlopende artikelen; voedsel in allerlei soorten en maten, maar ook tassen, kookgerei, wellnessproducten, kleding en zelfs hifi.

Wolfhagen: “De trend van dit jaar is ‘hip Hollands'. De pakketten gaan dus weer terug naar de basis. Vorig jaar waren aparte kookspulletjes uit bijvoorbeeld Japan populair, dit jaar is er veel vraag naar Hollandse pannen voor de stamppot, met bijbehorend kookboek en ingrediënten. De Hollandse trend in de kerstpakkettenwereld is volgens Wolfhagen niet toevallig ontstaan. “Je merkt dat mensen het in deze tijd graag eenvoudig houden. Dat kan komen door de media. Populaire televisieprogramma's als Boer zoekt Vrouw bijvoorbeeld, maar natuurlijk is de huidige recessie ook belangrijk voor deze trend.”

De kerstpakkettenbranche merkt volgens Wolfhagen de gevolgen van de economische terugval. “Toch mogen we niet klagen over onze omzet. Ondernemers blijven kerstpakketten geven aan hun personeel. Ook de inhoud ervan is niet in prijs omlaag gegaan ten opzichte van andere jaren. Wél merken we dat de bestellingen nu soms minder groot zijn, omdat veel werkgevers personeel hebben ontslagen.”

Toch ziet Wolfhagen het niet somber in. “We werken met veel creativiteit en een goede service. Dat houdt ons op de been, maar in deze tijden moeten we wel harder op zoek naar de klanten.”

Wolfhagen begon 25 jaar geleden met zijn bedrijf. Toen was het nog een groothandel in bijouterie, iets later kwamen daar relatiegeschenken bij. Inmiddels richt Hedi zich volledig op de relatiegeschenkenbranche, waar kerstpakketten een belangrijk deel van uit maken. “In die twintig jaar is er veel veranderd. Eerder bestond het kerstpakket alleen uit voedsel. Later kwamen daar steeds meer ‘gadgets' bij, zoals pannensetjes en douchespullen. Vaak zijn de pakketten thematisch samengesteld. Nu is dat Hollands, maar ook Italiaans doet het erg goed. Er zijn allerlei thema's, in 2000 hadden we bijvoorbeeld pakketten met een milleniumthema.” Naast thema's en trends wordt er bij het samenstellen van een pakket gekeken naar het type beroep. “We willen iets leveren wat goed bij de personen die de pakketten krijgen past. Dat verschilt per beroep. ‘Kantoormensen' willen bijvoorbeeld iets avontuurlijks en aparts, terwijl productiemedewerkers vaak gewoon een stuk harde worst met een flesje bier willen. Je moet er voor zorgen dat de inhoud niet meteen in de keukenkastjes verdwijnt en na een half jaar in de prullenbak terug te vinden is.”

Bron: De Stentor