HomeNieuws"Producenten maken verpakkingen kleiner"

“Producenten maken verpakkingen kleiner”

tropicana

Voedingsproducenten maken verpakkingen kleiner om de lage prijzen in supermarkten vol te kunnen houden. Grote supermarktketens in Groot-Brittannië voeren, net als in Nederland, al decennialang prijzenoorlogen om consumenten te trekken. Voedingsproducenten kunnen die lage prijzen lastig handhaven, nu de grondstofprijzen dit jaar mogelijk verdubbelen en consumenten niet bereid zijn meer uit te geven. Grote producenten zoals Kraft, PepsiCo en Mars gebruiken daarom andere technieken om niet aan de lage prijzen te tornen: ze maken de verpakkingen van hun producten kleiner. Dat meldt de website Nu.nl op basis van een artikel in de Britse krant Sunday Times.

Zo kromp de grote Dairy Milk chocoladereep van Cadbury van 140 naar 120 gram en verkleinde PepsiCo het pak Tropicana sap van 1,75 naar 1,5 liter. Krafts Toblerone kromp van 200 naar 170 gram en Tetley verkoopt nu thee met 88 in plaats van 100 zakjes in de doos. Er wordt volgens de krant zelfs bespaard op de hoeveelheid hondenbrokken in een zak. De prijzen van de producten krompen niet mee.

Een andere tactiek is het formaat van producten in een multipack te verkleinen. Een zakje chips in een grote verpakking kan bijvoorbeeld 5 gram minder wegen dan los. Deze tactiek helpt de producenten de kosten te reduceren, zonder psychologische prijsgrenzen te doorbreken. Een Britse expert legt uit dat consumenten schrikken als er duidelijk een hogere prijs staat bij een alledaags product.

Supermarkten hebben volgens de kenners allerlei manieren om producenten onder druk te zetten. Ze schrappen het product nog niet uit het assortiment, maar kunnen het wel uit de promotionele activiteiten weghouden.

Bron: Nu.nl