HomeDossiersDuurzaamheidPhilip Bautil vertelt over bijdrage van DS Smith aan duurzame toekomst

Philip Bautil vertelt over bijdrage van DS Smith aan duurzame toekomst

De cijfers zijn hallucinant: in de Europese Unie alleen al werden in 2018 meer dan 1,13 biljoen verpakkingen gebruikt. Als je weet dat die verpakkingen een belangrijk deel uitmaken van de afvalberg en plasticsoep, dan weet je dat verpakkingsproducenten een aanzienlijke rol kunnen spelen in het streven naar een circulaire economie.

DS Smith kondigde aan maar liefst 115 miljoen euro in R&D en innovatie te investeren en zo de circulaire economie te stimuleren. Die investering kadert in de nieuwe Now and Next-duurzaamheidsstrategie van DS Smith, die in het najaar van 2020 werd gelanceerd. Om de ambities daarin waar te maken, is inzetten op R&D een absolute must. Zo wil DS Smith zijn klanten binnen de twee jaar 100 procent recycleerbare verpakkingen aanbieden en tegen 2025 een miljard stuks moeilijk te recycleren supermarkt- en e-commerceplastics vervangen. “De investering van 115 miljoen euro zal onder andere worden aangewend voor de ontwikkeling van nieuwe technieken rond natuurlijke papiervezels en de oprichting van een nieuwe prototyping- en testfaciliteit rond baanbrekende technologieën”, aldus Philip Bautil, Managing Director Benelux. “Maar ook voor de ontwikkeling van nieuwe materialen ter vervanging van kunststoffen, en zelfs een proefproject om de G-krachten van e-commerceverpakkingen tijdens het transport te meten, zodat verspilling en beschadigde pakketten kunnen worden tegengegaan.”

Met die investering loopt DS Smith als verpakkingsspecialist voorop in de ontwikkeling van verpakkingen die minder impact hebben op het milieu. “Belangrijker is echter dat wij een bijdrage leveren aan de bredere samenleving door circulaire verpakkingsoplossingen te bieden en onze klanten te ondersteunen bij de overgang naar een circulaire economie”, gaat Philip Bautil verder. “Daarom bevat onze Now and Next-duurzaamheidsstrategie nog veel meer initiatieven en projecten. Zo hebben we onszelf uitgedaagd om 250.000 vrachtwagenritten van de wegen te halen en vijf miljoen jongeren te betrekken bij ons verhaal van circulaire economie. En uiteraard willen we ook onze eigen medewerkers zoveel mogelijk een rol laten spelen in onze duurzaamheidsstrategie.”

Philip Bautil: “Zo hebben we vorig jaar onze 700 verpakkingsontwerpers opgeleid in Circulair Ontwerp, zodat zij heel intuïtief en efficiënt de vijf Circular Design Principles van DS Smith kunnen toepassen in het verpakkingsontwerpproces. Het gaat dan concreet om merken en producten beschermen met verpakkingen; materialen en ontwerpen optimaliseren; materialen behouden en herwinnen; efficiëntie in de supply cycle maximaliseren en betere duurzame oplossingen vinden en ontwikkelen.”

“Met de toevoeging van de nieuwe Circular Design Metrics – een baanbrekend instrument dat het mogelijk maakt om de prestaties van een verpakkingsontwerp te zien en te vergelijken aan de hand van acht indicatoren – wordt het bovendien perfect mogelijk om de impact van elke ontwerpbeslissing te beoordelen, en klanten te helpen de beste circulaire verpakkingsoplossingen te creëren”, aldus Philip Bautil. Een van die klanten is supermarktconcern Delhaize. Samen met DS Smith slaagde Delhaize erin om een duurzaam antwoord te vinden op de spectaculair toegenomen vraag naar thuisleveringen.

De nieuw ontworpen Direct Box, een innovatieve herbruikbare golfkartonnen tray die voor 100 procent uit recycled karton bestaat, kan Delhaize de CO2-uitstoot met meer dan 87 ton verminderen. Met de Now and Next-duurzaamheidsstrategie wil DS Smith maatschappelijk verantwoord ondernemen door de cirkel zo goed mogelijk sluiten. Door in te zetten op slim design – onder meer door het gebruik van een nieuwe technologie die het mogelijk maakt overtollige papiervezels uit verpakkingen te ontwerpen en tegelijkertijd de algemene sterkte en veerkracht te verbeteren – maar ook afval- en vervuilingsreductie met behulp van circulaire oplossingen. “Om die reden werken wij samen met partners aan de ontwikkeling van volledig circulaire strategieën – van ontwerp tot productie en levering tot recycling”, aldus Philip Bautil.

Het blijft echter niet bij mooie woorden in de Now and Next-duurzaamheidsstrategie: DS Smith plakt daar heel concrete jaartallen op. Zo wil het bedrijf tegen 2030 al zijn verpakkingen gerecycleerd of hergebruikt zien, elke vezel in elke supply chain geoptimaliseerd hebben en zijn CO2-emissie met 30 procent hebben gereduceerd ten opzichte van het referentieniveau uit 2015. “Duurzaamheid vormt niet voor niets het hart van ons businessmodel”, aldus Philip Bautil. “We willen onze expertise zoveel mogelijk inzetten om kleine en grote bedrijven te helpen bij het circular-ready worden. Verder blijven we non-stop werken aan innovatieve verpakkingsoplossingen die zorgen voor 100 procent recycleerbaarheid of hergebruik, waarbij elke papiervezel wordt geoptimaliseerd en er alternatieven voor probleemplastics worden geboden.”

www.dssmith-packaging.nl

Bovenstaand artikel verscheen eerder in de bijlage Fokus Milieu bij De Standaard.