HomeNieuwsNieuwe 'look' maakt einde aan strijd Olm en Heineken

Nieuwe ‘look’ maakt einde aan strijd Olm en Heineken

olm

Maandenlang lagen ze in de clinch. De kleine bierbrouwer en de multinational. Olm en Heineken: David versus Goliath. De strijdbijl kan nu worden begraven. De aanstichter van de ruzie -het bierflesje van Olm- heeft een nieuwe ‘look' gekregen. De rode ster is verdwenen en het groene etiket is voortaan zilver met zwart, zo meldt NOS.nl.

Die nieuwe uitstraling was geen vrijblijvende keuze. De rechtbank oordeelde eerder dit jaar dat de Olm-fles een schending van het Heineken-beeldmerk was. Met andere woorden: de fles (vooral het etiket) werd bestempeld als een bijna-kopie, inclusief een prominente rode ster op de hals. Die rode ster vatte Heineken op als een regelrechte provocatie. De multinational huurde een leger advocaten in om de brutale nieuwkomer tot de orde te roepen. En zo geschiedde. Niet omdat Heineken Olm als een concurrent beschouwt, maar omdat de multinational z'n uitstraling en beeldmerk koestert als een heilig huis.

Loodzware maanden

Het piepkleine Olm heeft loodzware maanden achter de rug. De brouwerij van oud-Heineken-werknemer Mark Schneider bestaat pas sinds begin deze eeuw en drijft op een bescheiden eigen vermogen. Het bedrijf dat zichzelf neerzet als klein en rebels doet verwoede pogingen in een stagnerende biermarkt marktaandeel te veroveren. Dat leverde sinds 2003 veel dalen en weinig pieken op. Meer dan eens scheerde Olm langs de rand van de afgrond. Er was gedoe met de kwaliteit van het brouwsel, er was te weinig geld en, meestal subtiele, tegenwerking door de gevestigde namen.

Geld voor advocaten was en is er niet of nauwelijks. Het was vanaf het begin het juridische gevecht al duidelijk dat Olm geen lange adem had. Toen de rechter Heineken in het gelijk stelde bleek een schikking het hoogst haalbare. Die schikking hield in dat Olm enkele maanden de tijd kreeg om simpel gezegd andere kleuren te kiezen.

Winnaars

Olm-directeur Schneider is blij dat zijn bedrijfje (met ‘circa acht werknemers') de slag heeft overleefd. De rekeningen van de advocaat deden pijn. Schneider ontkent dat Olm van de strijd heeft geprofiteerd. ‘Natuurlijk hebben we veel publiciteit gehad en is de naamsbekendheid gegroeid. Maar vechten bij de rechter levert geen winnaars op. De enige winnaars zijn de advocaten'.

En nu is Olm klaar voor een nieuwe start. De oude flesjes zijn bijna op. Schneider schat dat hij nog twee vrachtwagens kan vullen en die gaan naar landen buiten de Europese Unie, waar ze wél in de schappen mogen. Daarna is de valse start voltooid verleden tijd. De nieuwe flesjes worden op dit moment in nieuwe verpakkingen ‘uitgerold'. Daar is haast bij, want de logistieke operatie valt midden in een traditionele verkooppiek. Immers: de zomer en het WK Voetbal zijn voor bierbrouwers toptijden.

Bron: NOS.nl