Onlangs heeft de SCGM (Stichting Certificatie GrafiMedia) een MVO-norm gepubliceerd specifiek toegesneden op de ‘sector groothandel in substraten en producenten van halffabricaten'. De MVO Grafimedia norm is in mei 2011 gepubliceerd, maar nu is er speciaal voor deze sector een norm gemaakt. De komst van deze norm is geen verassing aangezien MVO een keten gerichte norm is en de groothandelaren en producenten van halffabricaten en het grafimedia bedrijf op elkaar aansluiten in de keten. Ook deze MVO norm is geïnspireerd op de richtlijn ISO 26000 en er is ruim een jaar gewerkt aan de norm, samen met bedrijven uit deze sector.
Onder andere Moorman Karton, Proost en Brandt, BührmannUbbens, Antalis, PUL Display, Rima Benelux, Callenbach Boekbinders, GraphicWorld en Aelen en van Leeuwen Zeefdruk hebben samengewerkt om de algemene richtlijn voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen om te zetten naar een branche specifieke en certificeerbare norm. Met de komst van de MVO norm kunnen bedrijven uit deze sector zich laten toetsen door een onafhankelijk partij op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. De bedrijven hebben er mede voor gezorgd dat de norm voor de geïnteresseerde bedrijven herkenbaar en toepasbaar is. Om de inhoud en structuur van de norm op een juiste manier op te zetten, zijn er ook een aantal MVO deskundigen betrokken geweest bij de ontwikkeling van de branche eigen norm.
De opbouw van de norm is overgenomen van de MVO Grafimedia en de richtlijn ISO 26000. Dat betekent dat stakeholders centraal staan in ontwikkeling van een MVO-zorgsysteem. De zeven principes of ‘gezichtspunten' zijn opgenomen en de zeven kernonderwerpen zijn concreet beschreven, waardoor een bedrijf zich kan spiegelen aan haar verantwoordelijkheden ten opzichte van de zeven kernonderwerpen (behoorlijk bestuur, mensenrechten, arbeidsomstandigheden, milieu, eerlijk zaken doen, consumenten-/klantenbelangen en maatschappelijke betrokkenheid en ontwikkeling). Bij het invoeren van het MVO-zorgsysteem vormen deze principes een fundamentele basis voor besluitvorming en handelwijze. Het bedrijf kan aantonen dat de zeven kernonderwerpen zijn geïmplementeerd, rekening houdend met de zeven MVO principes.
De norm geeft praktische handvatten voor het opzetten en implementeren van MVO, het identificeren en het betrekken van stakeholders en het vergroten van de geloofwaardigheid van aanspraak op het gebied van MVO. Een volledige implementatie van de MVO norm grijpt in op alle disciplines en processen binnen een organisatie en is daarmee een complex proces dat niet onderschat moet worden. Ook is het een dynamisch proces: het niveau van ontwikkeling met betrekking tot MVO is een zaak van continue verbetering. De lat wordt telkens hoger gelegd.
De MVO norm ‘sector groothandel in substraten en producenten van halffabricaten' is opvraagbaar bij de SCGM. Wilt u een toelichting op de norm, wilt u aan de slag met MVO binnen uw bedrijf of wilt u een incompany workshop over alle aspecten van MVO, dan kunt u contact opnemen met Remco Glashouwer (telefoonnummer: 020-5435685).
Kijk voor meer informatie op www.scgm.nl.