Voor 13 december moeten fabrikanten hun etiketten aanpassen aan de Europese etiketteringswetgeving. Ook dienen de gegevens digitaal beschikbaar te zijn. Hierover krijgt standaardenorganisatie GS1 Nederland nog veel vragen binnen.
Leveranciers stellen vragen over het invoeren van etiketinformatie in de database GS1 Data Source, zoals over Food Information Regulation (FIR). FIR is de EU-regelgeving voor onlineverkoop. Albert Heijn gebruikt deze term om etiketteninformatie aan te duiden.
Ook willen leveranciers weten hoe wijzigingen in artikelgegevens beschikbaar te stellen. Over het algemeen hoeven ze maar één keer te worden gepubliceerd. Zijn er later wijzigingen of correcties in artikelgegevens dan zullen leveranciers ze vrij moeten geven. Alleen dan komen de wijzigingen aan bij afnemers. Opnieuw publiceren is niet nodig omdat de publicatielink al bestaat.
Een aantal vragen die bij GS1 binnengekomen zijn:
- Welke velden moet ik voor etiketteringsinformatie invullen?
- Hoe werkt vrijgeven en publiceren van artikeldata?
- Wat zijn de gevolgen als de data niet op tijd bij mijn klant beschikbaar zijn?
Kijk voor meer informatie op www.gs1.nl.
Bron: GS1/VMT