Home Nieuws Etiketten huismerk Albert Heijn 'bijna perfect'

Etiketten huismerk Albert Heijn ‘bijna perfect'

ah-huismerk

De etiketten van de huismerkproducten van Albert Heijn zijn bijna perfect. Ze vermelden álle voedingswaarden. Super de Boer en C1000 zetten daarentegen minder voedingswaarde-informatie op hun huismerkproducten. Dat meldt Distrifood op basis van het jongste nummer van de Consumentengids van de Consumentenbond.

De Consumentenbond deed onderzoek naar wat er op de etiketten staat van 55 verschillende huismerkartikelen. Het was een herhaling van een onderzoek dat twee jaar geleden al eens werd gehouden. Die voedingswaarde-informatie is nodig voor mensen die op hun gezondheid willen letten of dat moeten vanwege een ziekte of allergie.

Zeer lovend

De Consumentenbond is zéér lovend over Albert Heijn. “Een aantal keren verzuimt het bedrijf om het aantal kilocalorieën per portie te vermelden. Bij vloeibare frituurolie is dit misschien lastig aan te geven, maar voor de huismerkfriet lijkt het geen overbodige toevoeging. Buiten dit heeft Albert Heijn de etikettering prima in orde.”

Geen vooruitgang

Vergeleken met twee jaar geleden hebben Super de Boer en C1000 een veer gelaten met het aangeven wat de voedingswaarde is van hun huismerkartikelen. Het zijn de enige twee supermarkten die geen vooruitgang hebben geboekt, aldus de Consumentenbond. “Bij Super de Boer had in 2008 nog 82 procent van de geturfde huismerkproducten een volledige voedingswaardevermelding; dit jaar is dat gedaald naar 78 procent. C1000 zakte van 78 naar 69 procent.”

Flinke verbetering

Bij de overige ketens spreekt de Consumentenbond van een ‘flinke verbetering’. “Een goede tweede plaats is er voor Dirk van den Broek, die vorige keer een score had van 50 en nu 89 procent.”

Bron: Distrifood