Recordaantal bedrijven heeft barcode nodig voor online verkopen

In 2018 hebben bijna 2.500 ondernemers GS1 barcodes gekocht. In het jaar daarvoor ging het nog om ongeveer 1.250 MKB-bedrijven die barcodes aanschaften. “Sinds we in 2017 kleinere barcodepakketten zijn gaan verkopen, zien we een verdubbeling van het aantal barcode-aanvragen. Het is dit jaar wederom een recordaantal bedrijven die voor hun online verkopen een barcode nodig hebben”, aldus Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland.

Van Amazon en Alibaba tot Wehkamp en bol.com. Het Chinese Alibaba (650 miljoen gebruikers) groeit 60 procent per kwartaal en bol.com is al jaren het grootste winkelplatform van Nederland en België met een bereik van 8 miljoen potentiële klanten en een omzet van 1,6 miljard euro in 2017.

Stijging aanschaf barcodes

Consumenten bepalen de toekomst en die ligt bij grote online platformen, dat blijkt wel uit de groei van deze spelers. Wie zich daarbij aansluit, lift automatisch mee. Het is dan ook een logisch gevolg dat ook in het afgelopen jaar de afname van het aantal kleine barcodepakketten vooral onder MKB-bedrijven enorm is toegenomen. Bedrijven zijn met barcodes in staat om hun producten breder aan te bieden dan enkel en alleen in hun eigen webshop.

“Kijk goed bij de aanschaf van barcodes waar je afnemer om vraagt. Natuurlijk kan ik met een gerust hart zeggen dat die eigenlijk altijd vragen om die bij GS1 te kopen. Veel ondernemers zien dat ook. Niet voor niets is de verkoop van GS1 barcodes wederom met 100% gestegen. Net als vorig jaar. We zijn dan ook het enige officiële uitgiftepunt en je koopt dan de enige echte barcode met waarde. Want bij ons groeit de barcode met je bedrijf mee en heb je de garantie dat die altijd wordt geaccepteerd.”

GS1 barcode steeds vaker een ‘must’

Voor veel ondernemers is de GS1 code de norm omdat ze steeds vaker door online verkopers als bol.com, Amazon, Wehkamp verplicht worden GS1 codes te gebruiken. Zoals Michel Zuurdeeg van Truck-shop die onder andere via bol.com wilde gaan verkopen: “We groeien flink. En succes schept verplichtingen. Mijn klanten vragen om de officiële barcodes en je kunt er overal mee terecht. Ik ben blij met de GS1 barcode, want nu kan ik overal met mijn product terecht.’”

Of Marijke de Laat van Bouillon Brothers die door een productpitch bij Albert Heijn te winnen met haar bouillons in de winkelschap kwam te liggen en daarom aan de barcodes moest: “Data zijn ontzettend belangrijk en die krijg je door het gebruik van barcodes. Je weet dat je ze nodig hebt, maar staat daar eerst niet bij stil.”

Werk samen met de grootste webwinkels

En natuurlijk willen veel ondernemers extra verkopen genereren via verschillende verkoopkanalen. Zoals het bol.com-winkelplatform dat ondernemers de mogelijkheid biedt om producten te verkopen. Eén van de voorwaarden voor dit alles: dat je producten met een GS1 code aanlevert. En dat geldt veelal ook voor andere grote online platformen.

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland: “Voor online verkoopplatformen, maar ook voor de bedrijven die barcodes gaan kopen is het belangrijk meteen de officieel geregistreerde barcodenummers te gebruiken. Alleen op die manier zijn we met elkaar in staat om producten goed te leveren. En ontstaat er geen verwarring om welk product het gaat en wie verkoopt. Je wilt met jouw barcode zeker weten dat je verzekerd bent dat jouw producten uniek geïdentificeerd kunnen worden. Het is je eigen unieke paspoort naar de markt. Niet alleen in de fysieke winkelomgeving, maar ook bij het online verkopen van producten een ‘must’.”

www.gs1.nl

DELEN