Het online platform voor de verpakkingssector
Pack Online | Nieuws | Stora Enso brengt Performa Bright op de markt

Stora Enso brengt Performa Bright op de markt

storaenso-performabright

Stora Enso begint het nieuwe jaar met een herzien aanbod in karton en de introductie van nieuwe producten. Op de vakbeurs Pro Sweet 2010introduceert de onderneming Performa Bright, een nieuw alternatief voor het verpakken van chocolade en snoepgoed. Stora Enso presenteert ook nieuw Ensocoat, met verbeterde drukeigenschappen voor ‘high-end’-verpakkingen, en een meerlaags karton met kraft achterzijde CKB, dat staat voor een aanzienlijke rendementsverbetering.

storaenso-logo“De initiële drijvende kracht achter verpakkingsontwikkelingen zijn de consumenten. Boven aan onze agenda staat dat het er om gaat op het ‘point of sale’ hun aandacht te krijgen en ze te overtuigen van de kwaliteit en de duurzaamheid van het product”, zegt Wilfried Schmahl, Sales Director bij Stora Enso Carton Board. Hij introduceerde het nieuwe kartonaanbod tijdens het seminar over chocoladeverpakkingen, dat Stora Enso tegelijk met Pro Sweet 2010 organiseerde.

“Wij reageren op de voorkeuren van de markt door in toenemende mate de voordelen van karton over het voetlicht te brengen. Denk aan het feit dat het hernieuwbaar is en dat het klimaatvriendelijk en duurzaam is. Maar wij moeten ook in staat zijn onze producten zo te ontwikkelen dat wij daarmee onze klanten en partners in staat stellen innovatief te werken”, zegt Schmahl. “Ik ben er erg blij mee dat wij zojuist belangrijke productontwikkelingsprojecten in onze fabrieken in Zweden en Finland hebben afgerond en nu een reeks vernieuwingen en verbeteringen kunnen introduceren.”

Chocolademerken vertrouwen op Performa

Het merk Performa, met producten als Performa White, Performa Natura en Performa Alto, neemt een belangrijk aandeel voor zijn rekening van de volumes die Stora Enso verkoopt ten behoeve van chocolade- en snoepverpakkingen. “Tot ons genoegen kunnen wij nu Performa Bright (afkomstig uit onze Fors-fabriek) introduceren als nieuwste lid van de Performa-kartonfamilie. Dit product is een nieuw bewijs van onze expertise in het gebruik van chemi-thermomechnische pulp, waardoor wij in staat zijn deze geur- en smaakneutrale kartons aan te bieden voor producten als suikerwerk, chocolade en snoepgoed. Die zijn zeer gevoelig voor het juiste verpakkingsmateriaal. Performa Bright heeft een witte, maar ongestreken achterzijde, zoals die vereist is voor de betere kwaliteit chocoladedozen. Daarmee worden zowel de visuele kwaliteiten als de emotionele aantrekkelijkheid van het merk versterkt”, zegt Schmahl.

“Stora Enso heeft om de hoge kwaliteit en de geur- en smaakneutrale eigenschappen te garanderen voor zijn kartons de meest stringente toleranties volgens de Robinson-tests die in de markt gelden gehanteerd. Performa Bright maakt nu deel uit van de ‘product family’ met het laagste Robinson test- en migratieniveau in de markt. Het is geschikt om ‘fijn’ snoepgoed, waarvoor langdurige geur- en smaakneutraliteit een vereiste is, in te bewaren. Toch voldoet het aan de eisen die de markt stelt op het gebied van kostenefficiency”, zegt Schmahl. Performa kartons worden ook ingezet om cosmetica, medicijnen en voedsel te verpakken. Dankzij het gebruik van chemi-thermomechanische pulp (CTMP) in de middelste laag bieden deze kartons veel volume en een hoge stijfheid, zonder concessies te doen aan de zuiverheid van het materiaal en de goede drukeigenschappen.

Nieuw Ensocoat voor ‘high end’-toepassingen

Met zijn nieuwe Ensocoat richt Stora Enso zich op ‘high end’-verpakkingen. De beste en fijnste chocolade wordt verpakt in dozen die voorzien van speciale effecten, zoals met prägen en foliedruk. “Ensocoat biedt als puur gebleekt sulfaatkarton (SBS = solid bleached sulphate board) het mooiste oppervlak en de beste mechanische eigenschappen voor dergelijke toepassingen. Wij hebben recent de receptuur van Ensocoat aangepast en ook de optische eigenschappen zijn verbeterd. De drukresultaten zijn geweldig”, zegt Ari Tanninen, Market Support Manager, Stora Enso Carton Board van de fabriek in Imatra, Finland.

Voor de introductie van nieuw Ensocoat zijn verscheidene testruns gemaakt op de kartonmachine en is in nauwe samenwerking met vooraanstaande verpakkingsproducenten -verpakkingen ook de bedrukking getest. Doel daarvan was er zeker van te zijn dat de kwaliteit van Ensocoat in verschillende batches steeds consistent is en dat het ook onder de meest veeleisende omstandigheden probleemloos zijn werk doet. Naast deze technische ontwikkelingen werkt Stora Enso met de introductie van Ensocoat 2S als vervanging voor het vroegere Ensogloss ook aan zijn merkenportfolio.

Meer verpakkingen van minder

Bij Stora Enso CKB-karton was de aandacht gericht op hoe je meer van minder kunt maken. Dit sterke, meerlaagse karton met kraft achterzijde uit de Skoghall fabriek van Stora Enso in Zweden is voortaan tot 20 g/m2 lichter dan tevoren. Maar de stijfheid is net zo hoog als altijd. Dankzij nieuwe ‘state-of-the-art’- technologie op de kartonmachine maakt het nieuwe ‘lean’ CKB het mogelijk per ton karton meer verpakkingen te produceren.

Naast de merken Ensocoat, Performa en CKB omvat Stora Enso’s kartonselectie ook Tambrite vouwkarton en de Triplex-‘familie’ van WLC-kartons.

Bron: Packdirect.com

Gepubliceerd op:
4 februari 2010


Gepubliceerd door:
Lody van Berkel

GEA voldoet aan laatste trends met innovatieve verpakkingsconcepten
Onder het motto ‘Packed with inspiration’ zal GEA zich op de komende editie van Interpack, van 4 tot en met 10 mei, presenteren. Op haar stand toont GEA systemen voor het verpakken en verwerken van producten in de food-, zoetwaren-, zuivel-, bakkerij-, dranken-, farmacie- en technieksector. GEA heeft haar verpakkings- en verwerkingssystemen ontworpen op basis […]

Multipond introduceert optimale en gepatenteerde weegoplossingen
Multipond heeft met de MP16-3800-1250-J multihead weger een optimale oplossing ontwikkeld voor vlees- en fresh food industrie. De Multipond is uitgevoerd met het gepatenteerde FreshFood profiel, zodat plakkerige producten optimaal verwerkt kunnen worden. De amplitude van de doseergootjes is aanzienlijk verhoogd zodat moeilijke producten beter getransporteerd kunnen worden. De Multipond is tevens uitgevoerd met het […]

PostNL Pakketten is booming en zoekt Sales Consultant Verpakkingen
E-commerce is booming en als marktleider ziet PostNL Pakketten een enorme groei in klanten. Die helpt men niet alleen met hoogwaardige bezorgopties, maar ook met (klantspecifieke) verpakkingen. Ben jij het sales talent die de klanten van PostNL helpt aan de juiste verpakkingsoplossing en daarmee de verpakkingen business voor PostNL laat groeien? Hou jij van een spin […]

Interpack loopt parallel aan verbeterd evenement voor toeleveranciers
Components for Processing and Packaging zal na haar première tijdens Interpack 2014 bij de komende editie van ’s werelds toonaangevende beurs voor de verpakkingsbranche en de aanverwante procesindustrie van 4 tot en met 10 mei 2017 met een verbeterd concept opnieuw plaatsvinden. Bezoekers vinden deze dan op een nieuwe locatie op het beursterrein van Düsseldorf […]

LWA breidt assortiment uit met 32-kops Combimat multihead weger
Laurijsen Weegautomaten (LWA) is met meer dan 25 jaar ervaring een bekende en uiterst ervaren partner op het gebied van wegen van met name levensmiddelen. LWA is gespecialiseerd in het afwegen van bulk naar kleinverpakkingen. Hiervoor heeft LWA onder de merknaam NewWeigh een volledige reeks wegers ontwikkeld, maar het importeert onder de merknaam Combimat ook […]

Tweets
Interpack 2017
Nieuws
Vacatures
Leveranciers
Producten
Marktplaats
Foto
Video
Agenda