Het online platform voor de verpakkingssector
Pack Online | Nieuws | Stora Enso brengt Performa Bright op de markt

Stora Enso brengt Performa Bright op de markt

storaenso-performabright

Stora Enso begint het nieuwe jaar met een herzien aanbod in karton en de introductie van nieuwe producten. Op de vakbeurs Pro Sweet 2010introduceert de onderneming Performa Bright, een nieuw alternatief voor het verpakken van chocolade en snoepgoed. Stora Enso presenteert ook nieuw Ensocoat, met verbeterde drukeigenschappen voor ‘high-end’-verpakkingen, en een meerlaags karton met kraft achterzijde CKB, dat staat voor een aanzienlijke rendementsverbetering.

storaenso-logo“De initiële drijvende kracht achter verpakkingsontwikkelingen zijn de consumenten. Boven aan onze agenda staat dat het er om gaat op het ‘point of sale’ hun aandacht te krijgen en ze te overtuigen van de kwaliteit en de duurzaamheid van het product”, zegt Wilfried Schmahl, Sales Director bij Stora Enso Carton Board. Hij introduceerde het nieuwe kartonaanbod tijdens het seminar over chocoladeverpakkingen, dat Stora Enso tegelijk met Pro Sweet 2010 organiseerde.

“Wij reageren op de voorkeuren van de markt door in toenemende mate de voordelen van karton over het voetlicht te brengen. Denk aan het feit dat het hernieuwbaar is en dat het klimaatvriendelijk en duurzaam is. Maar wij moeten ook in staat zijn onze producten zo te ontwikkelen dat wij daarmee onze klanten en partners in staat stellen innovatief te werken”, zegt Schmahl. “Ik ben er erg blij mee dat wij zojuist belangrijke productontwikkelingsprojecten in onze fabrieken in Zweden en Finland hebben afgerond en nu een reeks vernieuwingen en verbeteringen kunnen introduceren.”

Chocolademerken vertrouwen op Performa

Het merk Performa, met producten als Performa White, Performa Natura en Performa Alto, neemt een belangrijk aandeel voor zijn rekening van de volumes die Stora Enso verkoopt ten behoeve van chocolade- en snoepverpakkingen. “Tot ons genoegen kunnen wij nu Performa Bright (afkomstig uit onze Fors-fabriek) introduceren als nieuwste lid van de Performa-kartonfamilie. Dit product is een nieuw bewijs van onze expertise in het gebruik van chemi-thermomechnische pulp, waardoor wij in staat zijn deze geur- en smaakneutrale kartons aan te bieden voor producten als suikerwerk, chocolade en snoepgoed. Die zijn zeer gevoelig voor het juiste verpakkingsmateriaal. Performa Bright heeft een witte, maar ongestreken achterzijde, zoals die vereist is voor de betere kwaliteit chocoladedozen. Daarmee worden zowel de visuele kwaliteiten als de emotionele aantrekkelijkheid van het merk versterkt”, zegt Schmahl.

“Stora Enso heeft om de hoge kwaliteit en de geur- en smaakneutrale eigenschappen te garanderen voor zijn kartons de meest stringente toleranties volgens de Robinson-tests die in de markt gelden gehanteerd. Performa Bright maakt nu deel uit van de ‘product family’ met het laagste Robinson test- en migratieniveau in de markt. Het is geschikt om ‘fijn’ snoepgoed, waarvoor langdurige geur- en smaakneutraliteit een vereiste is, in te bewaren. Toch voldoet het aan de eisen die de markt stelt op het gebied van kostenefficiency”, zegt Schmahl. Performa kartons worden ook ingezet om cosmetica, medicijnen en voedsel te verpakken. Dankzij het gebruik van chemi-thermomechanische pulp (CTMP) in de middelste laag bieden deze kartons veel volume en een hoge stijfheid, zonder concessies te doen aan de zuiverheid van het materiaal en de goede drukeigenschappen.

Nieuw Ensocoat voor ‘high end’-toepassingen

Met zijn nieuwe Ensocoat richt Stora Enso zich op ‘high end’-verpakkingen. De beste en fijnste chocolade wordt verpakt in dozen die voorzien van speciale effecten, zoals met prägen en foliedruk. “Ensocoat biedt als puur gebleekt sulfaatkarton (SBS = solid bleached sulphate board) het mooiste oppervlak en de beste mechanische eigenschappen voor dergelijke toepassingen. Wij hebben recent de receptuur van Ensocoat aangepast en ook de optische eigenschappen zijn verbeterd. De drukresultaten zijn geweldig”, zegt Ari Tanninen, Market Support Manager, Stora Enso Carton Board van de fabriek in Imatra, Finland.

Voor de introductie van nieuw Ensocoat zijn verscheidene testruns gemaakt op de kartonmachine en is in nauwe samenwerking met vooraanstaande verpakkingsproducenten -verpakkingen ook de bedrukking getest. Doel daarvan was er zeker van te zijn dat de kwaliteit van Ensocoat in verschillende batches steeds consistent is en dat het ook onder de meest veeleisende omstandigheden probleemloos zijn werk doet. Naast deze technische ontwikkelingen werkt Stora Enso met de introductie van Ensocoat 2S als vervanging voor het vroegere Ensogloss ook aan zijn merkenportfolio.

Meer verpakkingen van minder

Bij Stora Enso CKB-karton was de aandacht gericht op hoe je meer van minder kunt maken. Dit sterke, meerlaagse karton met kraft achterzijde uit de Skoghall fabriek van Stora Enso in Zweden is voortaan tot 20 g/m2 lichter dan tevoren. Maar de stijfheid is net zo hoog als altijd. Dankzij nieuwe ‘state-of-the-art’- technologie op de kartonmachine maakt het nieuwe ‘lean’ CKB het mogelijk per ton karton meer verpakkingen te produceren.

Naast de merken Ensocoat, Performa en CKB omvat Stora Enso’s kartonselectie ook Tambrite vouwkarton en de Triplex-‘familie’ van WLC-kartons.

Bron: Packdirect.com

Gepubliceerd op:
4 februari 2010


Gepubliceerd door:
Lody van Berkel

GEA labelt betrouwbaarder en sneller met vernieuwde Tirolabel
Het spreekt voor zich dat een efficiënt verpakkingssysteem een labelaar nodig heeft die de snelheid en hoge kwaliteit van de machine kan bijhouden. Daarom heeft GEA met fabrieken in Duitsland en Nederland hun etiketteer- en labelmachines verder ontwikkeld. De innovatieve doorontwikkeling van de GEA Tirolabel maakt meer nauwkeurigheid en snelheid mogelijk op het gebied van […]

Verpakkingsfeest in Mechelen trekt meer dan 3.600 bezoekers
De Nekkerhal barstte op 11 en 12 oktober bijna letterlijk uit z’n voegen. Een uniek dubbelevent, meer dan 185 bedrijven en 3.600 bezoekers zorgden ervoor dat Empack en Packaging Innovations een groot verpakkingsfeest werd. Op twee dagen mocht het innovatieve dubbelevent voor de verpakkingsbranche 3.600 bezoekers ontvangen, dit is een stijging van 22% tegenover vorig […]

Weener Plastics kondigt overname van Braziliaans bedrijf aan
Weener Plastics, dat haar hoofdkantoor in Nederland heeft, kondigt de overname aan van Orange Products Plasticos (OPB) in Brazilië. Het bedrijf neemt de activiteiten en aandelen over van de huidige aandeelhouders Orange Products Inc en C-Pack. Er is geen overnamebedrag bekend gemaakt. De productievestiging van OPB, strategisch gelegen in Santo Amaro da Imperatriz (Santa Catarina), […]

Daklapack ontwikkelt verpakking voor bezorging van kleding in brievenbus
Daklapack heeft in samenwerking met PostNL de FashionPack ontwikkeld. Dit is een slimme verpakking die het mogelijk maakt kleding in de brievenbus te bezorgen. Met een gepatenteerde techniek in de FashionPack wordt de verpakking gemakkelijk luchtarm, en hiermee plat genoeg, gemaakt. De verpakking zorgt ervoor dat kleding dus altijd bezorgd kan worden, ook als de […]

Ultrapak steunt onderzoek naar kanker van UMC Utrecht
Ultrapak, leverancier van hoogwaardige verpakkingsmachines en -systemen, vierde onlangs haar 25-jarig jubileum en de opening van het nieuwe pand in Nijkerk. Genodigden werden gevraagd een bijdrage te leveren aan onderzoek naar kanker van het UMC Utrecht. Dr. Monique Minnema, internist hematoloog in het UMC Utrecht, is met haar onderzoek internationaal bekend en heeft als doel […]

Tweets
Empack Mechelen 2017
Nieuws
Vacatures
Leveranciers
Producten
Marktplaats
Foto
Video
Agenda