HomeDossiersDesignBalls & Glory vertaalt restaurantgevoel naar verpakking met Van der Windt

Balls & Glory vertaalt restaurantgevoel naar verpakking met Van der Windt

Voor de delivery-tak van het succesvolle ballenconcept Balls & Glory was bedenker Wim Ballieu op zoek naar een geschikte verpakking voor bezorging en take-away. Via de Horecava kwam Wim Ballieu terecht bij Van der Windt Packaging in België. “Ik wilde het restaurantgevoel vertalen naar de verpakking. Van der Windt heeft dit heel goed begrepen.”

Balls & Glory

In Nederland kennen we Wim Ballieu voornamelijk van het 24Kitchen programma ‘De Streken van Wim' Met een jeep, verbouwd tot mobiele keuken, reist hij door ons land en maakt hij onderweg de lekkerste gerechten. In België staat Wim Ballieu vooral bekend als de ‘ballenkoning'. In 2012 bedacht en draaide hij zijn eerste gevulde gehaktbal en met succes. Balls & Glory heeft inmiddels verschillende vestigingen in België en naar verwachting rolt het balletje ook door naar ons land.

Boetiek verpakkingen in slagerijconcept

Wim Ballieu: “Ik wil geen eenheidsworst zijn. Dat geldt voor alles wat ik doe, dus ook als het op verpakkingen aankomt. In het verleden maakte ik weliswaar gebruik van standaardverpakkingen, maar de toepassing was niet alledaags. Ik gebruikte voornamelijk bakkerijverpakkingen, die qua uitstraling veel leken op luxe boetiek verpakkingen. De nieuwe generatie gasten heeft veel meer gevoel voor design. Hiermee wordt de rol van verpakkingen steeds belangrijker. Met de opening van het vijfde Balls & Glory restaurant werd het tijd voor een eigen, unieke verpakkingslijn.”

Opkomst delivery

De opkomst van delivery en take-away speelde eveneens een rol. Wim Ballieu licht toe: “Het restaurantlandschap verandert. Foodbezorging wint aan belang. De consument wil restaurantkwaliteit, maar dan thuis. In de restaurants werken wij met handmade porselein servies van Pieter Stockmans®. De gehaktballen worden geserveerd in een cilindervormige schaal en de uitstraling is heel puur en strak. Die uitstraling wilde ik doorgevoerd zien in de nieuwe verpakkingslijn, waarbij het gebruik van plastic verpakkingen uitgesloten was.”

WrappIDup inspiratiesessie

Tom Vandevenne, Business Development Manager Foodservice bij Van der Windt Packaging, vertelt: “Met deze klantwensen zijn wij aan de slag gegaan. Natuurlijk hebben we eerst een bezoek gebracht aan een Balls & Glory-vestiging, zodat we de sfeer van het restaurant zelf konden ervaren én proeven. WrappIDup'er Linda van den Heuvel heeft vervolgens een inspiratiesessie gemaakt, waarin we diverse grafische en technische verpakkingsoplossingen hebben getoond, afgestemd op de specifieke vraagstelling en wensen van de klant en actuele trends. Uiteindelijk hebben we een aantal ideeën uitgewerkt in een 3D model. De verpakking krijgt op deze manier steeds meer vorm.”

Lees verder