HomeDossiersDuurzaamheidAB InBev investeert in eetbare verpakkingen en duurzame displays

AB InBev investeert in eetbare verpakkingen en duurzame displays

Uit 600 inzendingen wereldwijd selecteerde AB InBev Do Eat en Pure Value Europe, twee Belgische bedrijven die inzetten op duurzaamheid, om deel te nemen aan het prestigieuze AB InBev “100+ Accelerator” programma. AB InBev investeert via de “Accelerator” in bedrijven die milieu-uitdagingen helpen oplossen. De geselecteerde Belgen maken respectievelijk eetbare borden van graanresten en duurzame displays voor supermarkten en krijgen het komende jaar net als de 19 andere geselecteerden een begeleiding die kan oplopen tot 100.000 dollar. De start van de eerste AB InBev “100+ Accelerator” class binnen het programma vond olangs plaats in New York.

Carlos Brito, CEO van AB InBev: “We zijn opgetogen om met al deze innovatieve start-ups samen te werken. Net omdat we samen meer kunnen dan alleen. Na het lezen van het UN klimaat rapport de laatste week, is het duidelijk dat we allemaal nog sneller vooruit moeten gaan om een duurzame toekomst voor onze planeet te verzekeren. We willen ons wereldwijd bereik en kennis inzetten om vooruitgang te boeken richting de SDGs van de VN en onze eigen 2025 Duurzaamheidsdoelstellingen.” Het “100+ Accelerator” programma zal de start-ups helpen met tools, resources en contacten en om de oplossingen die zij aandragen bekend te maken bij de AB InBev business en partners.

Do Eat (foto), opgestart door Hélène Hoyois en Thibaut Gilquin in 2013, maakt verpakkingen die je kunt eten op basis van aardappelen en graanresten. De jonge ondernemers startten met kleine aperoschaaltjes en willen nu ook grotere verpakkingen maken en daarvoor beroep doen op zowel de kennis als de graanresten van brouwer AB InBev.

Pure Value, onder leiding van Geert Marivoet en Bram Van Schijndel, werkt aan duurzamere displays voor supermarkten, waarbij het hoofddoel is 85% karton te besparen. AB InBev deed eerder al een pilootproject met de Proteus-displays van Pure Value in Nederland en zal de start-up nu persoonlijk begeleiden en ondersteunen met de nodige technische expertise, netwerk advies en het lean organiseren van hun onderneming.

AB InBev selecteerde in totaal 21 finalisten uit 12 landen en 5 continenten. Elke start-up zal ter waarde van maximaal 100.000 dollar ondersteuning kunnen ontvangen en krijgen in 2019 de mogelijkheid hun project te pitchen bij 250 AB InBev managers en een extern publiek voor extra ondersteuning.

Met de investering in start-ups zet AB InBev een volgende stap om haar ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen te behalen voor een betere en schone wereld. Zo wil AB InBev onder meer dat in 2025 alle verpakkingen voor 100% bestaan uit volledig of grotendeels gerecycled materiaal. Ook wil de bierbrouwer in 2025 alleen nog maar energie inkopen uit volledig hernieuwbare bronnen en 25% CO2-reductie realiseren in haar gehele keten, onder meer door gebruik van minder verpakkingsmateriaal en groen transport.

www.ab-inbev.be