HomeDossiersDesignSt-Luc steekt klassiek product in hypermodern jasje

St-Luc steekt klassiek product in hypermodern jasje

stluc-stroopwafel

De ontwikkelingen en nieuwe producten volgen elkaar snel op bij St-Luc Labels & Packaging. Naast de full-body-shrinksleeves, gedrukt in HD-flexo en de digitaal gedrukte etiketten combineren we nu beide technieken tot 1 product: de digitaal gedrukte shrinksleeve. Perfect voor exclusieve producten in kleinere oplages of voor testreeksen.

stluc-logo-2014Het begon al in de ontwerpfase. Toorank, de fabrikant van de likeur, wou dit product een exclusieve uitstraling geven en nam het creatieve communicatieburo Sørs te Arnhem in de arm. Sørs is geen onbekende voor Toorank, zij ontwikkelden al tal van unieke designs voor deze innovatieve en snelst groeiende distilleerderij van Nederland.

Dankzij de speciale software stelde St-Luc de gesleeve’de fles volledig virtueel in 3D voor. De verpakking (in dit geval een shrinksleeve, maar het kan ook een etiket of kartonverpakking zijn) wordt in 3D rond het product aangebracht. Zo kan de klant perfect zien hoe het eindproduct eruit zal zien, zonder dure dummy’s en testen vooraf. Ook de verschillende afwerkingsmogelijkheden (UV-spotvernis, goudfolie, reliëf of andere veredelingstechnieken) kunnen op die manier gevisualiseerd worden. Een erg handige tool voor marketeers en designers van verpakkingen. Download hier de pdf die je kan openen met Acrobat Reader…

Ook de productie was een huzarenstukje: samen met HP, de fabrikant van onze digitale drukpersen, ontwikkelden we een extra-glad sleeve-dekwit, noodzakelijk om de shrinksleeves machinaal te kunnen verwerken. Het jasje (second skin) dient namelijk makkelijk over het product te glijden, alvorens het met warmte of stoom rond het product gekrompen wordt. Dankzij de 7-kleuren technologie van de HP digitale drukpers was ook het typische Hollandse Delfts blauw geen enkel probleem. En het nieuwe wit zorgt voor een verrassend witte uitstraling.

De likeur is gebaseerd op een oud recept uit 1850, toen banketbakker Emiel van Meers z’n stroopwafel ontwikkelde. Toorank Distilleries gebruikte voor dit product enkel de allerbeste ingrediënten, om de oude smaakbelevenis te doen herleven, en verpakte het in een gesleeve’de fles.

Aangezien het hier om een specialiteitenproduct gaat, was de oplage beperkt, en werd er gekozen om deze shrinksleeves digitaal te drukken, met minimale opstartkosten en maximale uitstraling. Een geslaagde mix van oude smaken en moderne technologie.

Kijk voor meer informatie op www.stluc.be.