HomeNieuwsBeurzen en evenementenVolop activiteiten tijdens komende Macropak

Volop activiteiten tijdens komende Macropak

macropak-1

Volgens projectmanager Marc Klumper van VNU Exhibitions lopen de voorbereidingen voor de komende editie van de vakbeurs Macropak in Jaarbeurs Utrecht op dit moment helemaal volgens planning. “Daar zijn we uiteraard heel erg blij mee. We dachten eerst dat de planning wat aan de hoge kant was gezien de economische omstandigheden, maar het gaat hartstikke goed.” De bezoeker zal zijn ogen en oren volop de kost kunnen geven, aangezien het programma van 5 tot en met 8 oktober aanstaande weer goed gevuld is.

macropak-logoIn mei startte de beursorganisator met de bezoekerswerving; in twee weken tijd waren al 2.500 voorregistraties binnen voor de Industriële Week. Deze belangrijke beurzenmanifestatie omvat de vier toonaangevende vakbeurzen voor de industrie Aandrijftechniek, Industrial Processing, Industry & Automation en Macropak.

De bezoekers kunnen volgens Klumper zeker ook tijdens Macropak nogal wat verwachten. “Ten eerste hebben we een heel groot dagelijks programma georganiseerd in samenwerking met het NVC, het Nederlands Verpakkingscentrum. Het NVC heeft elke dag een zogenaamd ‘walk-in programma' dat is gelinkt aan het thema van de beurs ‘Fit for the Future, we know how'. Daarnaast springt het jubileum van ‘De Gouden Noot’ er duidelijk uit. Deze prijs bestaat vijfentwintig jaar, wat mede wordt ondersteund door prijswinnaars van vijfentwintig jaar geleden tot nu. Ook alle genomineerden zullen er staan. Daarnaast wordt de traditionele Vouwkartonnagedag gehouden, met de laatste trends, kansen en ontwikkelingen op het gebied van golfkarton.”

Water

Voor alle beurzen binnen de Industriële Week geldt dat twee inhoudelijke programma’s worden georganiseerd over het beheer van water binnen de industrie. Daarnaast komt er een dagelijks programma met verschillende thema’s over water, namelijk filtering, hergebruik, zuivering en het beheer van water. Klumper daarover: “In alle industrieën speelt water een belangrijke rol. Uit onderzoek is gebleken dat hiervoor veel belangstelling bestaat binnen de industrie. De basis is de nieuwe Waterwet die in december 2009 is ingegaan. Deze heeft heel veel gevolgen voor de procedures, de wetgeving, maar ook de normen voor bijvoorbeeld machines en het gebruik ervan.”

Subsidies

Een ander thema binnen de industrie is ‘subsidies'. “We hebben gemerkt dat er binnen de industrie een heleboel kansen voor subsidieaanvragen blijven liggen. Vooral op het gebied van milieu en energie, twee van de vijf subthema’s binnen ‘Fit for the Future'. Bedrijven die bij ons aan de exposantenkant staan zullen veel meer kansen benutten dan ze nu doen. Met een goed inhoudelijk programma geven we deze ondernemingen de kans om goed inzicht te krijgen op welke gebieden en op welke manier subsidies kunnen worden aangevraagd en welke bedrijven, maar ook Agentschap.nl, onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken, ze daarbij kunnen helpen”, zo vertelt Klumper.

Veiligheid

Een laatste belangrijke factor tijdens de Industriële Week is ‘Industrie en veiligheid', met alle veiligheidsaspecten die binnen de industrie van toepassing zijn. “Aan de kant van Arbo kun je daar als bezoeker weer informatie over producten en diensten krijgen”, constateert de projectmanager. “Dat kan zijn voedselveiligheid maar ook veiligheid voor personeel of in de werkomgeving en van gebouwen. Met andere woorden, veiligheid in de breedste zin van het woord. Als je het specifiek betrekt op de Macropak, dan gaat dit vooral over voedsel en verpakkingen, waarmee de veiligheid voor de consument nog beter wordt gewaarborgd.”

Juiste ‘koppeling'

In combinatie met het overkoepelende beursthema ‘Fit for the Future', waar voor het eerst mee wordt gewerkt, is dit jaar het belangrijkste verschil voor exposant en bezoeker de wijze van ‘matching'. “Tijdens de voorregistratie komt de bezoeker automatisch uit bij ‘Expo Match', een systeem dat het online catalogusprofiel van de exposant actief koppelt aan de interessekenmerken die de potentiële bezoeker tijdens de voorregistratie invult”, zegt Klumper. “De matchmaking module presenteert iedere bezoeker vervolgens een lijst van relevante exposanten die verder naar behoefte kan worden verfijnd. Dit leidt er onder andere toe dat een bezoeker via Expo Match in contact komt met interessante exposanten en producten die daarvoor onbekend waren. De bezoeker kan op de beurs bij dat bedrijf langsgaan, maar men kan ook al vooraf contact leggen en eventueel een vervolgafspraak op de beurs maken.” Op deze wijze wordt de bezoeker op zijn wenken bediend met op maat gesneden informatie over exposanten; komen ook voor de bezoeker onbekende exposanten eenvoudiger in beeld; kan de beursbezoeker zich voorafgaand aan de beurs beter voorbereiden, waarmee hij veel doelgerichter op pad kan; wordt ook de informatieselectie die voor hem van toepassing is van de andere beurzen inzichtelijk en wordt het aanbod van exposanten veel beter in beeld gebracht voor de bezoeker en kan de bezoeker tot slot een beurslijst met te bezoeken exposanten samenstellen, inclusief een persoonlijke plattegrond. “We willen het voor de bezoekers en de exposanten vooral veel effectiever maken en de beurs als middel geven”, besluit Klumper enthousiast.

Over de vakbeurs Macropak

Macropak is al jaren dé grootste verpakkingsbeurs in de Benelux. Naast veel trouw bezoek, weet ook de nieuwe professional Macropak te vinden. In 2008 bezocht maar liefst 36% de beurs voor de eerste keer! Kortom: iedereen die professioneel bezig is met verpakken en verpakkingen weet dat de hele verpakkingsketen elkaar treft van 5 tot en met 8 oktober 2010 in Jaarbeurs Utrecht. Traditiegetrouw opent Macropak met de Vouwkartonnagedag en wordt na afloop van de eerste beursdag de Gouden Noot uitgereikt door het Nederlands Verpakkingscentrum. Nieuw is de verplaatsing naar de hallen 7, 8 en 9. In combinatie met de succesvolle sectorindeling zullen bezoekers nog beter hun weg naar de stands vinden. Komende editie staat Macropak voor het eerst direct naast Industrial Processing. En dat biedt extra kansen want dit resulteert in ontmoetingen met extra bezoekers vanuit de voedingschemische en farmaceutische industrie. Juist nu de markt volop in beweging is, neemt de vraag naar creatieve, rendementverhogende maar ook duurzame oplossingen toe.

Kijk voor meer informatie op www.macropak.nl.