HomeDossiersDesignSoftware van Miller Graphics haalt de frustratie uit creatie

Software van Miller Graphics haalt de frustratie uit creatie

Grafisch bedrijf Miller Graphics ontwikkelde met Atom een platform voor merkbeheer. Vanuit een centrale planningstool gekoppeld aan bestandsbeheer krijgen gebruikers een helder zicht op al hun beeldmateriaal, ontwerpen en teksten. Zo kunnen zelfs de meest chaotische bedrijven met diverse talen en formats toch efficiënt werken zonder verspilling van tijd of budget.

Marketeers in retail brands spenderen gemiddeld 4 uur per week aan het zoeken en managen van digitale bestanden. Op jaarbasis loopt dat snel op tot een enorm tijdverlies. Dat is niet eens zo verwonderlijk. Een merk beheren is complex. Het wordt op tientallen manieren gebruikt in print, video, web en sociale media. Al deze boodschappen efficiënt managen is bijna onmogelijk geworden zonder een zogenaamd Brand Management Portal.
Miller Graphics zit al jaren midden in de actie. Bekend geworden als Europa’s grootste leverancier van flexografische platen voor druk van verpakkingen, leveren ze oplossingen en diensten om branding efficiënter te maken, zowel bij fysieke druk als online communicatie.

Stefaan Herman: “Als laatste stap tussen een merk en de drukker zagen we telkens dezelfde zaken opduiken. Verouderde teksten en pictogrammen moesten op de laatste knip worden gewijzigd, niet goedgekeurde verpakkingen werden gedrukt op duizenden exemplaren en kleine aanpassingen vroegen onredelijk veel tijd door opzoekwerk…
Wij vonden dat moeilijk te begrijpen, omdat we zelf verwend waren met onze Miller software.”

Voor de opmaak van verpakkingen delen designers duizenden beelden, teksten en
lay-outs met Miller Graphics. Om dat onder controle te houden, hadden ze nood aan een all-in-one systeem. Zo ontwikkelden ze verschillende producten, waaronder een PIM (product information management), DAM (digital asset management), planning & workflow management, content management en design software. Deze boden een efficiënte oplossing voor opvolging van projecten.

Klanten vroegen hen of ze deze software ook konden gebruiken binnen hun eigen bedrijf omdat ze beseften hoeveel tijd ze konden winnen met dit gebruiksvriendelijke platform. Dus werden de verschillende programma’s gebundeld in een Software-as-a-Service brand management platform onder de naam Atom. Omdat het, net als atomen, een centraal punt is van waaruit een merk digitaal gemanaged kan worden.

Dit maakt een einde aan zoeken in rommelige folderstructuren naar de juiste beelden, goedgekeurde teksten en de recentste versie om dan te delen via mail, Dropbox of WeTransfer. Atom brengt marketingteams een ‘single point of truth’ met een centrale plaats voor alle brand assets. Bestanden worden met gevorderde zoekfuncties snel gevonden en eenvoudig gedeeld, samenwerking tussen teams en partners wordt gestimuleerd en versies van bestanden worden automatisch bijgehouden.

Bart De Mey: “We hebben berekend dat medewerkers in de marketingteams van onze klanten ongeveer 45 minuten per dag moesten zoeken naar de juiste gegevens. Dat is bijna 2 dagen per maand of een maand per jaar. Daar werden we toch stil van. Met Atom gaat het supersnel om de nodige bestanden en referenties te vinden en ging de productiviteit enorm omhoog.”

www.millergraphics.com