Een bomvolle editie van de Sustainable Packaging Summit van Packaging Europe, de Davos van de Verpakking, vond plaats in de Jaarbeurs in Utrecht van 10 tot en met 12 november 2025. De bijeenkomst werd bijgewoond door een recordaantal van 854 deelnemers, 142 sprekers en 89 exposanten.
De Summit is hét toonaangevende internationale platform dat duurzame transformatie in de verpakkingsindustrie stimuleert. Jaarlijks brengt het merken, startups, recyclebedrijven, beleidsmakers, innovators, ngo's en academici uit de hele wereldwijde waardeketen samen; en deze keer was de internationale reikwijdte breder dan ooit, met deelnemers uit Ethiopië, China, India, Australië, Brazilië en andere landen.
De onlangs van kracht geworden Verordening Verpakkingen en Verpakkingsafval was het gesprek van de dag. Een van de hoogtepunten van het evenement dit jaar was Jessika Roswall, Europees Commissaris voor Milieu, Waterbestendigheid en een Concurrerende Circulaire Economie, die sprak in een panel met leiders van bedrijven als Amazon, Mondelēz, Heineken, Europen en Systemiq.
Geconfronteerd met vragen over rechtszekerheid, administratieve lasten, investeringen en meer, erkende ze dat het Europese circulariteitspercentage van 12% moet stijgen. Ze verklaarde dat de Commissie naar haar industrieën en burgers zou luisteren bij het nemen van verdere stappen om de Verordening Verpakkingen en Verpakkingsafval (PPWR) te verduidelijken, waaronder een aanstaande omnibus.
“We hebben middelen nodig om te investeren in welvaart, niet in afval”, zei de commissaris. “Gebruik ondernemerschap en innovatie om Europa te versterken.”
Elders applaudisseerden de aanwezigen toen een panel van vertegenwoordigers van de industrie Wolfgang Trunk, beleidsmedewerker bij de Europese Commissie, vroeg om te bevestigen of de omnibusamendementen de doelstellingen van de PPWR voor augustus 2026 zouden wijzigen. “We verzekeren u dat de omnibus slechts het begin zal zijn van de onderhandelingen en de medebeslissingsprocedure”, antwoordde hij.
Andere sessies belichtten veelbelovende startups, wisselden kennis uit over nationale en continentale grenzen heen, bekeken kansen voor verschillende verpakkingsmaterialen (waaronder plastic, papier, metaal, glas en biobased materialen) en stelden sectorbrede roadmaps op die verder reiken dan 2030 – waarbij rekening werd gehouden met aanhoudende obstakels, van het recyclen van flexibele kunststoffen tot het omgaan met de eisen van Extended Producer Responsibility.
“Een van mijn inzichten uit het luisteren naar sprekers is: het is vrij duidelijk dat directiekamers niet de belangrijkste drijvende kracht achter duurzaamheid zullen zijn”, vatte Tim Sykes, brand director bij Packaging Europe, samen. “Maar we hebben wel meer dan 900 mensen op dit evenement. Dat is iets wat we kunnen mobiliseren.
“Er is veel tegenwind in de industrie en de geopolitiek, en er zijn twijfels of het bedrijfsleven zich nog wel zo hard maakt voor sommige van zijn beloftes als een paar jaar geleden – maar het zien van zoveel mensen die naar een evenement als dit komen, is een bemoedigend teken voor de industrie.”
Mis de Sustainable Packaging Summit 2026 niet, die van 10 tot en met 12 november opnieuw plaatsvindt in de Jaarbeurs.
