Wie het aandurft om een zijwaartse beweging te maken en een nieuw begin te wagen, kan veel verrassingen en uitdagingen verwachten. Om te slagen in onbekend terrein, heb je niet alleen enthousiasme nodig, maar ook de juiste expertise. En die haal je het beste bij professionals uit de industrie. Toen Violeta, de fabrikant van cosmetica- en hygiëneproducten, de al lang bestaande koekjesproducent Lasta overnam, bood de in Crailsheim gevestigde verpakkingsmachinefabrikant Schubert niet alleen ondersteuning met zijn lijntechnologie voor de zoete bakwaren, maar ook met veel expertise en verpakkingsontwikkeling.
Meer dan 60 jaar bedrijfsgeschiedenis – en toen stond bijna van de ene op de andere dag alle apparatuur stil, was er geen enkele werknemer te bekennen in de gangen van de productiefabriek. Dit is wat oprichter en eigenaar van Violeta Petar Ćorluka en zijn manager Ante Miloš in 2017 meemaakten op de hoofdlocatie van Lasta in de stad Čapljina in het zuidwesten van Bosnië en Herzegovina. De fabrikant van zoet gebak was al sinds 1952 bekend in de Balkan, maar moest toen noodgedwongen de deuren sluiten. De twee zakenmannen lieten zich echter niet ontmoedigen door de stagnerende productie – integendeel. Ze hadden grote plannen voor Lasta: het traditierijke bedrijf zou onderdeel worden van Violeta, een succesvol miljoenenbedrijf in de cosmetica- en hygiëneproductensector. Petar Ćorluka had er vertrouwen in dat het mogelijk zou zijn om Lasta terug te leiden naar zijn vroegere grootsheid met Violeta als sterke basis en ondernemersvaardigheden.
Violeta heeft uitgebreide knowhow in de productie van servetten en wasmiddelen, vloerreinigers en luiers, vrouwelijke hygiëneproducten en shampoo – maar koekjes en wafels waren nieuw terrein voor al haar werknemers. Er was nog een ander probleem: het overnemen van oude apparatuur en productieprocessen was geen optie voor Violeta. Ćorluka en Miloš wilden state-of-the-art apparatuur die ervoor zou zorgen dat Lasta onder de best mogelijke omstandigheden opnieuw kon opstarten.
Om aan deze vereisten te voldoen, was de juiste expertise nodig – zowel voor de productieprocessen als voor het verpakken van de bakwaren. Het management van Violeta zocht expertise bij de beste leveranciers die ze konden vinden. Gedurende enkele maanden onderzochten Ante Miloš en hoofdingenieur Ivan Brnadic welke fabrikanten en dienstverleners de allerbeste industriële expertise konden bieden. Ze vonden wat ze zochten bij Schubert: na uitgebreid onderzoek en de identificatie van drie mogelijke leveranciers voor nieuwe verpakkingssystemen, won de machinefabrikant uit Crailsheim het van de concurrentie – simpelweg “omdat Schubert een groot technologisch voordeel te bieden heeft,” zoals ze nu bij Violeta weten. Dit waren de beste voorwaarden om het vanaf het begin gestelde doel te bereiken: het produceren van bakproducten die de traditionele naam Lasta eer aandoen.
De focus ligt op twee soorten bakwaren: gevulde koekjesrollen en gevulde holle wafels, in verschillende smaken zoals vijg of chocolade. Violeta wilde een verpakkingsoplossing van Schubert die een hoge flexibiliteit kon garanderen bij de verwerking van verschillende bakwaren, snelle formaatwisselingen en hoge prestaties en de verwerking van grote hoeveelheden – capaciteiten die zichzelf hebben bewezen in de productie van cosmetica en hygiëneproducten. Bovendien moest de verpakkingslijn een hoge mechanische stabiliteit bieden om een lange levensduur mogelijk te maken, zelfs bij intensief gebruik. En tot slot had de personeelssituatie ook invloed op de specificaties: ongeschoolde operators moesten de lijn net zo betrouwbaar kunnen bedienen als geschoold personeel.
Op basis van hun eerste onderzoek wisten Miloš en Brnadic dat Schubert veel meer te bieden had dan alleen geavanceerde lijntechnologie. Violeta koos er ook voor om te vertrouwen op de expertise van de oplossingsleverancier op het gebied van verpakkingsontwikkeling in een tijd dat de uiteindelijke kenmerken van de producten nog niet waren vastgesteld. “De oude Lasta-hal was praktisch een casco – Violeta moest helemaal opnieuw beginnen”, vertelt Dirk Andrich, Area Sales Manager bij Schubert. Hij en enkele leden van het Schubert-team waren meerdere malen ter plaatse tijdens de planning en uitvoering.
In de praktijk waren in eerste instantie verschillende displaykartons, kartonnen trays, samen met zowel single-pack als multi-pack flowpacks nodig, en deze moesten zo duurzaam mogelijk zijn. Naast de nieuw ontwikkelde displaykartons creëerde de afdeling verpakkingsontwikkeling ook een duurzaam ontwerp voor kartonnen trays met verdelers. Ook voor de flowpacks slaagde Schubert erin om dankzij zijn flexibele sealtechnologieën in de flowpacker op papier gebaseerd verpakkingsmateriaal mogelijk te maken: de single-pack flowpacks bestaan uit een samengestelde cold-sealfolie, de multipack flowpacks uit op papier gebaseerde folie die eveneens cold-sealed is. Qua uitrusting werden drie robotgestuurde machines geleverd: een flowpacker, een cartonneerder voor flowpacks en een cartonneerder voor pouches.
“Ik was onder de indruk van de professionaliteit van het team; hun prestaties en inzet waren uitzonderlijk”, aldus Dirk Andrich. Dat de implementatie een doorslaand succes was, blijkt wel uit het schouwspel dat bezoekers van de Lasta-fabriek vandaag zien. Sinds de installatie en ingebruikname van de Schubert-machines lopen de koekjesbroodjes en wafels vanuit twee ovens de flowpacker in. In een tegenstroomproces plaatsen pick & place-robots de zoete bakwaren in kartonnen trays, die vervolgens worden verpakt in multipack-flowpacks van papierfolie. Alle verpakkingseenheden passeren een controleweger op hun weg van de flowpacker naar de cartoner. Pas na het passeren van deze belangrijke kwaliteitsborgingsstap worden de individuele flowpacks of multipacks door de cartoner verpakt in displaykartons. Het overtollige product uit de flowpacker wordt verder verpakt in een extra pouchpacker. Tot slot is de tweede cartoner van Schubert, als laatste station, verantwoordelijk voor het verpakken van de pouches in displaykartons met deksels.
Omdat Violeta aanvankelijk van plan was om kunststof trays te gebruiken, was de flowpacker oorspronkelijk ontworpen voor het ontstapelen van de trays. Pas toen de keuze viel op duurzame kartonnen trays, werd het opzetten van trays vervolgens in het systeem geïntegreerd en gepland met speciale vormschouders voor de op papier gebaseerde folie. Het ontwerpteam van Schubert demonstreerde opnieuw de voordelen van het modulaire en flexibele verpakkingsmachineontwerp van het bedrijf: het resultaat is een output van maximaal 520 producten per minuut met vier verschillende formaten.
De fabrikant van de verpakkingsmachine greep de kans aan om de grenzen van de verwerking van op papier gebaseerde folies te verkennen en slaagde erin een aanzienlijke toename te bereiken: in plaats van de vorige 20 zijn tot 44 meter per minuut mogelijk zonder kwaliteitsverlies in de verpakking. “Met testen en optimaliseren konden we een eerdere technische barrière doorbreken”, bevestigt Dirk Andrich. Ook de casepacker voor het verpakken van de pouches werd aangepast om de maximale output van de ovens volledig te kunnen dekken, zelfs zonder flowpacker: dankzij een nieuwe formattool konden de ontwerpers van Schubert de output verhogen van 80 pouches per minuut naar maximaal 110 pouches (vanaf 2023). De extra output in alle verpakkingsprocessen is een ideaal platform voor Lasta om eventuele productie-uitbreidingen aan te gaan.
Met een totaalpakket bestaande uit consulting, verpakkingsontwikkeling en lijntechnologie slaagde het team onder leiding van Dirk Andrich erin Violeta volledig tevreden te stellen. “Schubert heeft een groot technologisch voordeel en superieure werktuigbouwkunde. Het bedrijf is een buitengewoon betrouwbare partner”, benadrukken manager Ante Miloš en hoofdingenieur Ivan Brnadic. Samen met projectmanager Marija Tolic zijn ze vooral blij dat de lijn niet alleen krachtig is, maar ook door iedereen kan worden bediend dankzij intuïtieve HMI's en een slim lijnontwerp.
Omdat er een productieverhoging is gepland, vult de Schubert-lijn momenteel slechts de helft van de hal van Lasta: er wordt nog een oven gebouwd, inclusief een nieuwe verpakkingslijn. Alles wijst erop dat de site nog meer potentieel zal bieden, maar één ding is zeker: na deze zeer succesvolle herlancering zullen er nooit meer stilstaande lijnen en lege gangen te zien zijn.