HomeDossiersDuurzaamheid"Retailers maken of breken bioverpakking"

“Retailers maken of breken bioverpakking”

Biologisch afbreekbare verpakkingen: op dit moment moeten we het op de agf-afdeling van de supermarkt nog met een lampje zoeken. Dat kan écht anders, zegt Patrick Gerritsen van het Twentse verpakkingsbedrijf BIO4PACK. En dat duurt wat hem betreft niet lang meer. “Alles is klaar.” Op de Berlijnse Fruit Logistica verkondigde hij drie dagen lang het evangelie van de biologisch afbreekbare verpakking.

Ook tegenover Levensmiddelenkrant vertelt hij graag over de supermarktpotentie die het milieuvriendelijke product in zijn ogen heeft. Niet in de laatste plaats omdat meer en meer groente en fruit in een plastic jasje in de schappen van de grootgrutter ligt.

Wat is dat eigenlijk, biologisch afbreekbaar plastic?

“Het is verpakking die de consument gewoon in de groenbak kan gooien. Dat kan doordat de basis vaak natuurlijk is. De grondstof voor de bakjes waar aardbeien in kunnen, bestaat bijvoorbeeld uit zetmeel. Via een chemisch proces maken we hieruit een soort plastic. Dat spul is even elastisch en sterk als een doorsnee plastic bakje.”

Dat is alles?

“Papier kan ook. We hebben inmiddels papieren bakjes, voor tomaten bijvoorbeeld, die als basis afvalmateriaal uit de productie van suikerriet hebben. Anders zou dat spul worden weggegooid, nu gebruiken we het opnieuw.”

Dat zal wel duur zijn, zeker”

“Prijs is inderdaad nog een punt. Zo’n plastic bakje bijvoorbeeld, die is nu nog 20 tot 30 procent duurder. Maar: de prijzen dalen snel. Zo’n vijf jaar geleden betaalde je nog 2 tot 3 keer zo veel dan nu. Daarbij komt ook nog eens dit: wanneer de massa van het verpakkingsmateriaal toeneemt én de concurrentie tussen de verpakkingsproducenten, dan dalen de prijzen vanzelf. Dat zal niet lang meer duren.”

Wat is het voordeel voor de retailer?

“Om te beginnen een belastingvoordeel. De verpakkingsbelasting op biologisch afbreekbare verpakkingen is hetzelfde als voor papier (0,0795 eurocent per kilo. Voor dezelfde hoeveelheid ‘echt’ plastic wil de fiscus 0,4705 eurocent, red.). Maar er zijn ook functionele voordelen. Aardappels blijven bijvoorbeeld bijna de helft langer houdbaar, doordat de bio-folie vocht beter doorlaat gaan de aardappels niet spruiten.”

Welke rol is voor supermarkten weggelegd?

“Ik zit nu 10 jaar in deze handel. Ik heb gezien dat biologisch afbreekbare materialen een enorme opmars hebben gemaakt. Moment is 80 procent van de biologische producten in bioplastic verpakt, vaak zonder dat winkels en consumenten het weten. Dat is op de totale agf nog steeds een bescheiden aantal, maar inmiddels is alle infrastructuur gelegd om het grootschalig in te voeren. Retailers moeten die laatste klap geven. Alleen door hen breekt bio-verpakking door bij een groot publiek.”

Kijk voor meer informatie op www.bio4pack.com.

Bron: Levensmiddelenkrant