HomeNieuws"Onderzoek naar effect van verpakkingen biedt marketeers kansen"

“Onderzoek naar effect van verpakkingen biedt marketeers kansen”

tutwente-thomasvanrompayMarketeers moeten zich verdiepen in onderzoek naar het effect van verpakkingen. Dat bepleiten Thomas van Rompay en Mariana Gelici, beide betrokken bij dergelijk onderzoek. Van Rompay werkt op de afdeling marketingcommunicatie en consumentenpsychologie van de TU Twente, en Gelici onderzocht tijdens haar master communication studies het effect van verpakkingen op aankoopbeslissingen. Gelici constateert dat veel verpakkingen tegenwoordig trachten op te vallen met schreeuwerige prints, maar door die uniformiteit vallen ze juist minder op.

tutwente-marianageliciVan Rompay erkent dat een verpakking moet trachten op te vallen, maar het is minstens zo belangrijk dat de verpakking het merk uitdraagt. Uit onderzoek met een camerabril blijkt dat consumenten in het supermarktschap zoeken naar een vertrouwd merk en scannen op prijs. Een sterk merk is van belang om tijdens deze routineuze handelingen gekozen te worden.

Verpakkingen en producten moeten balanceren tussen 'typicality' en ‘novelty', ofwel tussen het vertrouwde en het nieuwe. Beide onderzoekers stellen dat het supermarktschap rust moet uitstralen. Schreeuwende, bonte kleuren maken het consumenten alleen maar moeilijk. De merken Healthy People in het koelvak en Neutral in het wasmiddelenschap hebben dat begrepen.

Bron: MD Weekly (gebaseerd op: Verpakken)