Home Nieuws "Ketens moeten sneller, flexibeler en duurzamer"

“Ketens moeten sneller, flexibeler en duurzamer”

gs1-talkshow

videoAls Nederlandse retailers en fabrikanten de consument over 10 jaar op maat willen blijven bedienen, is er meer samenwerking nodig in de keten. Tijdens een talkshow van GS1 Nederland, GS1 Live benadrukten Ahold, Unilever, Akzo Nobel Decorative Coatings en MARS dat de keten sneller, flexibeler en duurzamer moet worden.

gs1-logoIn Nederland hebben retailers en fabrikanten aan de hand van het internationale rapport 2020 Future Value Chain van het Consumer Goods Forum vier maatschappelijke trends duurzaamheid, vergrijzing, consumententechnologie en regulering geïdentificeerd. Om deze trends het hoofd te kunnen bieden moet de industrie hun ketens responsiever maken. Alleen dan kunnen bedrijven de veeleisende consument in 2020 blijven bedienen. Deze conclusie trokken Tony Vendrig (Ahold Europe), Fokke van der Veer (Unilever Benelux) en Paul Woltering (Akzo Nobel Decorative Coatings) tijdens de talkshow bij GS1 Live.

Tijdens de talkshow spraken de partijen over twee belangrijke fundamenten om de waardeketen van de toekomst te bouwen: het bundelen van vervoersstromen en de kwaliteit van de artikelgegevens.

Bundelen van vervoersstromen

Dit jaar kosten files ons een half miljard. In 2020 is het fileprobleem met 50% toegenomen. Vrachtwagens zijn een belangrijke oorzaak van de files, want bijna de helft van alle vrachtwagens rijdt leeg.

“Laat vrachtwagens met ramen rijden en zet op alle producten een houdbaarheidsdatum. Dan wordt het rijden met lege vrachtwagens niet meer geaccepteerd en voel je de eigen verantwoordelijkheid. En waarom kunnen versproducten wel snel door de keten? Die hele versketen is gericht op snelheid zonder voorraden. Zet op houdbare producten net als bij de versproducten ook een ‘korte code'”, aldus Tony Vendrig, directeur Business Development Ahold Europe.

Fokke van der Veer, vice president Supply Chain Unilever Benelux: “Leveranciers moeten meer samenwerken in de keten om samen bestellingen in één vrachtwagen bij de klant af te leveren. Wij zitten al samen met Kimberly-Clark in een DC. En we hebben met Albert Heijn al een gezamenlijk vries-DC. Het gaat steeds om het steeds sneller kunnen leveren in de keten. Met Albert Heijn werken we nu aan leveringen binnen 12 tot 18 uur.”

De kwaliteit van het uitwisselen van artikelgegevens

Ergernis nummer één voor de consument is een leeg schap. Gemiddeld telt een supermarkt vijf tot acht procent lege schappen. Een van de oorzaken daarbij is de verkeerde artikeldata die leiden tot foute bestellingen.

Tony Vendrig, Ahold Europe: “Als je kijkt naar de gegevens van 1000 artikelen die wij geleverd krijgen, zijn slechts 220 goed. Wij zijn veel tijd kwijt aan het handmatig opnieuw invoeren van de juiste artikelgegevens. Dit is echt iets wat de fabrikanten moeten oppakken.”

Paul Woltering, Marketing Director Akzo Nobel Decorative Coatings B.V: “Binnen de doe-het-zelf markt wordt erkend dat het op orde hebben van je artikeldata en  daarmee het correct kunnen uitwisselen van artikelgegevens een voorwaarde is om vooruit te komen. Alles begint met een perfect ICT-infrastructuur en een goed databeheer. Het vereist discipline en leiderschap om dat goed voor elkaar te krijgen. Het is evident dat de kwaliteit van die artikelgegevens moet kloppen.”

Over GS1 Live

GS1 Live is een bijeenkomst exclusief voor beslissers bij retailers, fabrikanten en logistiek dienstverleners. Tijdens de eerste GS1 Live op 11 november spraken partijen over de waardeketen van de toekomst. Zij spraken samen over duurzaamheid, vergrijzing en nieuwe technologieën, peilers die de komende jaren grote invloed hebben op vormen van samenwerking.

Kijk voor meer informatie op www.gs1.nl.

Bron: GS1 Nederland