HomeNieuwsBedrijven en personenImpress kondigt het 'Jaar van het blik' aan

Impress kondigt het ‘Jaar van het blik’ aan

impress-cancan

Het metalen blikje viert dit jaar zijn tweehonderdjarig jubileum. Het heeft zich ontwikkeld tot een eindeloos recycleerbaar en modern verpakkingsmateriaal dat dagelijks in de hele wereld aan de uiteenlopende eisen van klanten voldoet. Impress, wereldwijd marktleider op het gebied metaalverpakkingen voor consumentengoederen, heeft samen met andere blikkenfabrikanten en brancheorganisaties het jaar 2010 uitgeroepen tot het ‘Year of the Can', het jaar van het blik.

Klik hier voor de video…

impress-yearofthecanMet deze mijlpaal eren we een product dat vandaag de dag overal en in allerlei vormen voorkomt, zoals verfblikken, voedselblikken, aerosolbussen en een breed scala aan specialistische producten.

Het eerste ‘blikje' was in feite een luchtdichte glazen pot die in de 18de eeuw door de Parijzenaar Nicolas Appert werd uitgevonden naar aanleiding van een oproep van de overheid voor een effectieve manier voor het bewaren van voedsel. De prototypes van Appert werden op zee uitgetest door keizer Napoleon 1ste en zijn soldaten. Appert schrijft dat bij het openen van de potten en het proeven van de inhoud bleek dat ‘elke pot vers was gebleven'. Dit was het begin van het conserveren van voedsel en de naam van Appert leeft voort in de term ‘appertisé' ofwel gesteriliseerd.

Appert deed zijn uitvinding in 1810. In datzelfde jaar gaf koning George III een patent uit voor een metalen blik naar aanleiding van de experimenten die een Engelse uitvinder, Peter Durand, deed met ingeblikte goederen. Durands werk was gebaseerd op het onderzoek van de Franse Philippe Girard vóór 1810. Durand verkocht het patent voor Girard aan twee andere Engelsen, Brian Donkin en John Hall. Deze twee richtten in 1812 de eerste conservenfabriek op in de buurt van Londen. Het jaar daarna hadden de Britse soldaten al profijt van veilig, voedzaam eten, recht uit een blik.

Vervolgens is het conservenblik uitgegroeid tot het meestgebruikte verpakkingsmateriaal van de wereld. Het blik is tegenwoordig een indrukwekkende verpakking die staat voor kwaliteit en volledige bescherming van de inhoud. Door de onovertroffen recyclemogelijkheden en het steeds verder teruggedrongen gewicht is het blik een zeer aantrekkelijke en duurzame oplossing voor nu en de toekomst.

“Dankzij de technologische vooruitgang en de supersnelle productielijnen is het voor moderne blikfabrikanten nu mogelijk om wel 1000 blikken per minuut te maken. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met de handmatige fabricage van de begindagen”, zegt Francis Labbé, CEO Impress. “Zoals een paar maanden geleden zo treffend in het tijdschrift The Grocer werd geschreven, is het blik de belangrijkste verpakkingsinnovatie van de laatste honderd jaar. Ik ben ervan overtuigd dat het blik, in al z'n verschillende verschijningsvormen, ook het belangrijkste verpakkingsproduct zal zijn voor de 21ste eeuw vanwege de eco-compatibiliteit, de fantastische staat van dienst op het gebied van veiligheid en de mogelijk om zich steeds te blijven aanpassen aan de veranderende klantenwensen”, aldus de heer Labbé.

impress-logoHet programma voor 2010 voor het ‘Year of the Can' van Impress omvat onder andere de volgende events:

  • internationale seminars in verschillende landen
  • speciale bezoeken door verschillende belangengroepen aan het R&D Centre van Impress in Crosmières, Frankrijk.

Impress zal u doorlopend op de hoogte houden van de geplande events.

Als onderdeel van het initiatief ‘Year of the Can' vindt u hier een koppeling naar de nieuwste korte film van Impress, genaamd ‘The Can Can'. We raden u van harte aan deze film eens te bekijken: The Can Can Film 2010.

Kijk voor meer informatie op www.impressgroup.com.