HomeNieuwsBedrijven en personenGevoel en verstand spreken boekdelen tijdens BrainPack 2011

Gevoel en verstand spreken boekdelen tijdens BrainPack 2011

moonen-brainpack

fotoMoonen Packaging organiseerde onlangs BrainPack, een evenement voor slim verpakken en groen ondernemen. Een dag voor klanten, leveranciers en partners van de verpakkingsspecialist om in ontspannen sfeer inspiratie op te doen en ervaringen op duurzaam gebied met elkaar te delen. Directeur Gé Moonen kan terugkijken op een geslaagde dag, met veel interessante sprekers. “Veel van onze klanten, partners en leveranciers hebben ervaring met MVO en duurzaamheid. Hun enthousiasme voor groen ondernemen betaalt zich terug in succesvol zakendoen”, vertelt Gé Moonen. “Voor ons begon het zo’n tien jaar geleden als pure commercie, na een gesprek met twee Chinezen tijdens een handelsmissie. We deden toen nog niets aan MVO en wisten niet echt wat het inhield. Toen we begrepen wat het voor ons kon betekenen en de noodzaak ervan inzagen, is het virus zich langzaam gaan nestelen in ons DNA en onze bedrijfsprocessen.”

Duurzaam inkopen

moonen-logoDe afgelopen tien jaar heeft de verpakkingsspecialist uit Weert zich op verschillende manieren voor MVO ingezet. Van GRI standaard tot Arbo-beleid, naar een groene autoregeling en later zelfs de oprichting van de Moonen Academy met duurzame opleidingen voor medewerkers. Er kwam sensor- en LED-verlichting, papierloos werken deed zijn intrede en er werd gekozen voor groen gas. “De belangrijkste groene inspanning vindt plaats op productniveau. Door samenwerking te zoeken in de keten komen we tot echte innovaties die klanten tot duurzaam inkopen inspireren. We verwerken zo’n 20 miljoen kilo verpakkingsmateriaal per jaar, dus gebruiken we zoveel mogelijk hernieuwbaar materiaal zoals mater-bi, cellulose, maïs en suikerriet of PLA. Daarop hebben we een succesvol business model gemaakt, waarmee andere bedrijven groen kunnen ondernemen met ons. Dat succes zien we terug in de interesse voor onze duurzame Moonen Natural lijn.”

BrainPack

“We stimuleren onze klanten graag om duurzamer te ondernemen. Niet alleen met onze producten, maar juist door de vele ervaringen van mensen uit ons netwerk met ze te delen. Die spreken boekdelen. Dus zochten we naar een manier om bij hen het spreekwoordelijke zaadje te planten, dat direct aan het denken zet en tot groen ondernemen uitnodigt. Vanuit die gedachte is BrainPack ontstaan.” En zo verkeerde Gé Moonen op 8 november in gezelschap van klanten, business partners en een aantal interessante sprekers met een groen hart. Onder anderen Willem Lageweg van MVO Nederland, Ruud Koornstra van Tendris en Yoeri van Alteren, van de Club van 30. Om de inspiratie tijdens zo’n evenement direct vleugels te geven, werd na de aftrap een creatief zaadje in de hoofden van de aanwezigen geplant door het duo Steven Kop en Sanne van der Loon van Creatieve Koppen. Zij organiseerden een brainstorm over het bedenken van unieke, aantrekkelijke producten. Steven Kop: “Creativiteit brengt nieuwe, ongebruikelijke oplossingen, die toegevoegde waarde geven aan je business of aan je markt. Je bent het meest creatief als je gestimuleerd wordt en niet gestuurd. Dan kun je het brein beter tweaken.”

Briljant idee uit handen geven

Wat is dan de ideale samenstelling van een brainstormsessie bij een bedrijf? “Het beste is als mensen met uiteenlopende expertise in kleine groepjes gaan nadenken”, legt Sanne van der Loon uit. “Als ze daarna ook nog eens elkaars idee uitwerken, worden hun ideeën nog briljanter. Je moet het idee uit handen durven geven.” Laurent Scholten van Social Addicts voegde daar nog een belangrijke waarheid aan toe, met een pleidooi voor slim gebruik van social media. “Facebook, Twitter en Linkedin dwingen je als onderneming om de waarheid te vertellen op het web. Niet bang zijn voor negatieve uitingen, want je kunt er zelf op reageren en je visie of product op een duurzame manier te communiceren. Het is weleens moeilijk om dicht bij de waarheid te blijven, maar daar zit wel de winst. Want door kritisch te zijn op je eigen waarheid zullen je klanten de essentie beter begrijpen en elkaar inspireren met hun ervaringen met jouw product of dienst. Een goed verhaal wordt snel doorverteld.”

Business Case cruciaal

Wie zeker een goed verhaal had als dagvoorzitter van BrainPack was Yoeri van Alteren, voorzitter  en oprichter van de Club van 30. “Om CO2 te besparen bundelen wij kennis van duurzame bedrijven die vanuit hun expertise niet alleen meedenken, maar vooral doen. Dat is waar veel bedrijven in Nederland nog in blijven steken. Wat helpt is een integrale aanpak van je bedrijfsprocessen, waarbij de uitvoering centraal staat.” Yoeri van Alteren legt de bezoekers de business case voor van het festivalterrein van Lowlands, waar zijn Club van 30 een roadmap voor een CO2-loos evenement voor maakte. “Die roadmap begon bij het openbreken van contracten voor de huur van het terrein. Door ze van 3 jaar naar 10 jaar te verlengen krijg je meer controle over het terrein zodat je grotere investeringen kunt doen, zoals zonnecellen en windmolens voor de energievoorziening. Onze goed onderbouwde business case bleek cruciaal voor de overstap van denken naar doen.”

Gevoel plus verstand

Dat weet ook de voorzitter van MVO Nederland, Willem Lageweg. “Gé Moonen is een van de koplopers op het gebied van MVO, zijn inspanningen gebruiken wij om het peloton te laten zien dat het kan. In datzelfde peloton horen we nog weleens dat het grote publiek niet altijd warmloopt voor de waarden die je uitdraagt. Toch halen bedrijven veel voordeel uit duurzame inspanningen. Volhouden, want het gelijk is aan uw kant!”, gaf hij de aanwezige ondernemers mee. “MVO is een optelsom van gevoel, verstand en geld. Het directe voordeel zit vaak in energie-intensieve processen. Maar soms zit het gewoon in het hart van de zaak. Zoals bij de kleine zuivelcoöperatie Cono Dairy. Zij gaan voor een betere werk-privé balans van de boer en produceren met moderne kennis meer melk. Onder het motto ‘happy cow, happy farmer, happy planet'. Dat was precies hetgeen waar ijsmaker Ben&Jerry’s naar op zoek was. Ik ken ook gevallen waarbij je als vragende partij echt aan de markt moet trekken voor duurzame oplossingen. Zoals bij de ondernemer die voor een groen café een duurzame draaideur zocht. Na lang duwen en trekken kwam Boon Edam met een deur die stroom opwekt tijdens het draaien. Ook duurzaam inkopen heeft zo zijn uitdagingen.”

Geen verliezers

BrainPack eindigde met het bevlogen geluid van ondernemer Ruud Koornstra, bekend van IDTV, Oxxio en Pharox LED-lampen. Koornstra weet als geen ander het duurzame met het aangename te combineren, getuige zijn elektrische Lotus en natuurlijk zijn hobby als helikopterpiloot. “Ook al gaan we op dit moment niet de goede kant op voor een groene toekomst, angst is onze slechtste raadgever”, vindt Ruud Koornstra. “Wat we juist niet moeten doen als de brandstof opraakt, is langzamer gaan vliegen. Er is genoeg, als we het even anders doen. Heroverweeg gewoon alles. Kies een stip op de horizon en maak dat tot je persoonlijke doel als duurzame ondernemer. Er hoeven geen verliezers te zijn, zolang je binnen de keten denkt. Denken aan duurzaamheid stopt nog te vaak bij de eerste vier letters. De kern is dat het niet duurder mag zijn en geen vermindering van de kwaliteit van leven betekent. Anders denken, zoals van bezit naar toegang. Straks is de auto gratis en koop je gewoon een kilometerbundel. Niets is zo goed als een idee waarvoor de tijd gekomen is! Ik bedoel, ik verkoop lampjes die 25 jaar meegaan. Tegen de tijd dat iedereen ze heeft en ze mij dus geen geld meer opleveren, ga ik gewoon weer iets anders doen.”

Enthousiast

Enthousiast geraakt na het lezen? Ook na BrainPack staat Moonen Packaging open voor een goed gesprek over groen ondernemen. Zet uw eerste, of uw volgende stap naar een duurzame onderneming en maak een afspraak met Gé Moonen. Laat u overtuigen dat het ook in uw onderneming kan!

Kijk voor meer informatie op www.moonenpackaging.com of klik hier voor een foto-impressie van BrainPack 2011.