HomeNieuws"Functionaliteit belangrijk onderdeel van goede verpakking"

“Functionaliteit belangrijk onderdeel van goede verpakking”

Verpakkingsspecialist Payne heeft op basis van een enquête onder ruim 500 consumenten positieve en negatieve aspecten die consumenten in verpakkingen zien belicht. Een aspect van verpakkingen dat als positief wordt ervaren, is de functionaliteit. “Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat functionaliteit een belangrijk onderdeel is van wat consumenten zien als een goede verpakking”, aldus Martin Dallas, managing director van Payne.

Het bedrijf heeft het onderzoek uitgevoerd om te achterhalen wat voor consumenten knelpunten zijn op het gebied van verpakkingen. Martin Dallas: “Het begrijpen van attitudes en prioriteiten van consumenten is fundamenteel in het ondersteunen van producenten van verpakkingen om succesvol samen te werken met merkeigenaren in de ontwikkeling van effectieve verpakkingsoplossingen.”

Volgens Payne is hun Packaging Resolved aanpak niet alleen goed voor de eisen van merkeigenaren met betrekking tot functionaliteit, maar ook om de relatie met de consumenten te verbeteren. “Consumenten zijn op zoek naar functionaliteit in hun verpakkingen, maar merkeigenaren hebben multifunctionaliteit nodig, zodat elementen van de verpakking meerdere rollen kunnen vervullen”, legt Martin Dallas uit.

Naast deze positieve aspecten, heeft Payne een lijst opgesteld met de meest frustrerende verpakkingen. Van de ruim 500 deelnemers gaf 85% aan dat ze zich wel eens frustreerden over verpakkingen. 49% daarvan noemde verpakkingen van voedsel als de oorzaak van deze frustratie. Met name het openen van de verpakking kan voor veel frustratie zorgen. Hiervan was de clamshell verpakking de meest frustrerende verpakking om te openen.

De top-10 bestaat uit:

  1. Clamshells
  2. Kartonnen dozen
  3. Zakken
  4. Trays met deksel
  5. Enveloppen
  6. Shrink wrapping
  7. Plastic flessen
  8. Aseptische verpakkingen
  9. Doos met omsnoeringsbanden
  10. Roll Wrap

“Verpakkingen die zich richten op openen, sluiten, informeren en beschermen kunnen veel van de meest voorkomende verpakkingsfrustraties van consumenten wegnemen en bovendien het imago van het merk verbeteren”, concludeert Martin Dallas.

Kijk voor meer informatie op www.payne-worldwide.com.