HomeNieuwsBedrijven en personenFost Plus en Val-I-Pac maken winnaars Greener Packaging Awards bekend

Fost Plus en Val-I-Pac maken winnaars Greener Packaging Awards bekend

Steeds meer bedrijven zijn zich ervan bewust dat ze hun milieu-impact kunnen laten dalen door te investeren in duurzaamheid en ecodesign. Op donderdag 23 november 2017 hebben Fost Plus en Val-I-Pac enkele van deze ondernemingen in de schijnwerpers gezet tijdens de vierde editie van de Greener Packaging Awards. In totaal gingen er zes prijzen de deur uit. De winnaars werden gekozen door een panel van onafhankelijke experts uit de wetenschappelijke wereld, overheidssector, verpakkingssector, beroepsverenigingen en milieuorganisaties. Naast de jury kon ook het publiek zich uiten door een prijs uit te reiken.

Industriële verpakkingen – Pure Value

In deze categorie ging Pure Value met de hoofdprijs aan de haal, dankzij zijn product Proteus. Deze slim bedachte, mobiele display is opvouwbaar en dient voor promoties in verkooppunten. Alle materialen zijn volledig recyclebaar. De Proteus kan ook uitgerust worden met sensoren om de temperatuur, lucht en vullingsgraad van de displays te controleren. “We wilden de volledige keten duurzamer maken met onze uitvinding. Daar konden we alleen in slagen met vereende krachten. We werkten nauw samen met alle betrokken partijen – producenten, kleinhandelaars en logistieke partners- om een nuttig en bruikbaar product te bedenken dat meerwaarde creëert voor iedereen”, legt Bram van Schijndel uit, medeoprichter van Pure Value Europe.

Huishoudelijke verpakkingen – L'Oréal

Dit jaar gaat de hoofdprijs in de categorie huishoudelijke verpakkingen naar L'Oréal. De groep leverde serieuze inspanningen door de ontwikkeling van een gloednieuw concept van verpakking voor het gamma van make up- en reinigingsproducten Biosource van het merk Biotherm. Dankzij het nieuwe flaconmodel – voortaan cilindrisch met een vlakke kant – steeg het aantal stuks per pallet met 89 procent, wat een flinke winst oplevert op het vlak van transport en opslag. Een vermindering van het gewicht van de flacons – voortaan voor 25 procent gemaakt van gerecycleerd PET – en een doseerpomp op alle flesjes van 200 ml om verspilling tegen te gaan, maken de renovatie compleet. “In het kader van de inspanningen op vlak van duurzaamheid genaamd Sharing Beauty with All, wilt L'Oréal haar ecologische voetdruk gevoelig terugdringen. De ontwikkeling van deze nieuwe, verantwoorde verpakking Biotherm illustreert dit perfect en maakt het duurzame aantrekkelijk binnen de parfumerie en de grote magazijnen”, vertelt Stephanie Marcq, Verantwoordelijke Pole & Performance bij L'Oréal.

Productverspilling verminderen – Delhaize

Delhaize ontwikkelde een volledig nieuwe verpakking zonder deksel, met een verbeterde hersluitbare folie die consumenten minstens 10 keer kunnen hersluiten zonder kwaliteitsverlies. Bovendien bestaat de verpakking voortaan voor 100 procent uit PET en is ze lichter.

Gewicht en volume verminderen – Kellogg's

Bij Kellogg's bevat een kartonnen doos nu 19 Pringles-verpakkingen in plaats van 18, terwijl het formaat van de doos en de stapeling op de pallet niet veranderen. Dankzij fijner golfkarton daalde de benodigde opslagruimte met 5 procent voor volle dozen en zelfs met 25 procent wanneer ze leeg zijn. Kellogg's leverde ook inspanningen op het vlak van transport. Er rijden 268 vrachtwagens minder om verpakkingsmateriaal te leveren en 748 vrachtwagens minder met gevulde dozen.

Kringloopeconomie – Procter & Gamble

Procter & Gamble ontwierp voor Lenor wasverzachter een nieuwe PET-verpakking die tegelijk goed recyclebaar en transparant is. Dankzij de gemakkelijk verwijderbare sleeve is de kans groter dat de fles en sleeve afzonderlijk ingezameld kunnen worden. Bovendien bestaat de fles voor 50 procent uit gerecycleerd PET, wat naar schatting jaarlijks een besparing van 2.600 ton nieuw PET zou opleveren.

Publieksprijs – Delhaize

Delhaize heeft een assortiment biologische groenten en fruit ontwikkeld dat niet langer apart verpakt hoeft te worden. Het biolabel wordt direct op het product aangebracht, door natuurlijke verbranding met laser, in plaats van op de verpakking. Een eenvoudige maar effectieve methode die een reductie van 13 ton verpakkingsmateriaal per jaar garandeert. Bovendien zijn voor deze technologie niet langer lijm, inkt, papier, vloeistoffen of andere stoffen nodig.

Kijk voor meer informatie op www.greenerpackaging.be.