De tien finalisten van de Benelux Verpakkingswedstrijd De Gouden Noot 2012, die vorige week in de eerste juryronde geselecteerd zijn, maken zich op voor de beslissende juryronde: de finale. Veertig innovaties deden mee aan de wedstrijd en werden gedurende twee hele dagen beoordeeld door de onafhankelijke jury van twintig ervaren professionals vanuit de hele supply chain van verpakte producten.
In de tweede ronde krijgt elke finalist dertig minuten om zijn/haar innovatie aan de jury te presenteren, waarbij de finalist door de jury uitgebreid bevraagd wordt. De tien finalisten zijn te zien op de NVC website; elk commentaar dat het NVC ontvangt wordt met de jury gedeeld in voorbereiding op de finale, die plaatsvindt op 6 september 2012. De winnaar wordt bekendgemaakt op dinsdagavond 2 oktober tijdens het 9e NVC Verpakkingsinnovatie Diner, dat gehouden wordt in Holland Casino Utrecht. De winnaar neemt de unieke transparante winnaarstrofee, met daarin de massief gouden walnoot, mee naar huis.
De winnaar zal worden getoond op de NVC-stand 8C040 van de Macropak (16.000 bezoekers, 2-5 oktober in Utrecht) en is speciale gast tijdens de Nationale Verpakkingsconferentie (3 oktober). Samen met de andere negen finalisten gaat de winnaar van De Gouden Noot 2012 de komende twee jaar (2013-2014) ook ‘on tour’ met het NVC naar diverse leidende Europese verpakkingsevenementen in Brussel, Hamburg, Den Bosch, Madrid, Frankfurt, Birmingham, Parijs en Düsseldorf. De tien finalisten zijn:
HAK 1-2-OPEN deksel – HAK/Plato Product Consultants
Een tweedelig deksel voor glazen potten dat het standaard TO deksel vervangt. Het deksel is ontwikkeld in 2 delen, een panel dat het product vacuüm houdt en een ring die het panel beschermt en vast schroeft. Daarmee halveert deze innovatie de benodigde openingskracht. Dit is een doorbraak in openingsgemak voor consumenten van alle leeftijden. Hiermee komt een eind aan één van de grootste verpakkingsergernissen en wordt een barrière voor het kopen van glazen potten weggenomen. Een echte probleemoplosser dus.
Naber Easy Lid System – Naber Plastics
Een topseal verpakking waarbij gebruik gemaakt wordt van een dubbele sealtechniek. De bovenrand wordt in twee fasen geseald, en tijdens het sealen wordt de buitenring naar onder gedrukt en komt los van het bakje. Hierdoor ontstaat er een kunststofring met folie en die als deksel te gebruiken is. Deze spuitgietverpakking biedt in de gehele keten voordelen, vanaf de productie van de verpakking tot en met de consument! De innovatie zit in de spuitgiet en topseal techniek, bij deze verpakking is een extra deksel niet meer nodig.
Gambo MiniMax – Gambo Mat. Handling
Vierkante of ongelijkzijdige flexibele verpakking die stabiel en vormvast wordt na vullen en milieuvriendelijk is. Gambo Minimax verkrijgt sterkte door het design en niet door een rigide film. Hierdoor is minder materiaal nodig! De Gambo MiniMax is nieuw op de markt. Het is een flexible met de eigenschappen van een rigid. Geen 2e verpakking nodig. Milieuvriendelijk alternatief voor emmer, blik of kartonnen doos.
Pack-Age – DSM
De Pack-Age kaasrijpingsfolie is selectief permeabel; door de vochtdoorlaatbaarheid kan de kaas rijpen/drogen in de verpakking, terwijl de effectieve zuurstofbarrière schimmelgroei voorkomt. Het resultaat: een natuur gerijpte kaas met een belegen smaak en textuur. De unieke foliestructuur met de selectieve permeabiliteit maakt de verpakking doorlaatbaar voor vocht, met behoud van een effectieve zuurstofbarrière. Deze doorbraaktechnologie resulteert in kostenbesparing gecombineerd met een reductie van de milieubelasting in de kaasproductie.
Coca-Cola PlantBottle – Coca-Cola Enterprises Benelux
De Coca-Cola PlantBottle is een volledig recyclebare PET-fles die deels gemaakt is uit materiaal verkregen uit planten. De fles laat een kleinere ecologische voetafdruk na, waarmee we bijdragen aan een duurzamere aarde. De Coca-Cola PlantBottle verpakking bestaat voor 22,5% uit plantaardig materiaal (suikerriet) en daarnaast voor 25% uit gerecycled PET. De fles is nog altijd 100% recyclebaar.
PaperFoam Paaseierenverpakking – PaperFoam
De PaperFoam Paaseierenverpakking is gemaakt van PaperFoam in plaats van conventionele materialen voor eierenverpakkingen; door gaten in de tray zijn de gekleurde eieren zichtbaar. Kenmerken: een uniek sluitingsmechanisme en het feit dat de tray rond is, even rond als de Rondeelstal, en 7 eieren bevat. PaperFoam heeft een lagere carbon footprint dan papierpulp en plastic, de gebruikelijke oplossing voor paaseieren die zichtbaar moeten zijn. De tray kan op de composthoop verwerkt worden of met oud papier worden meegegeven. De 7-tray valt op door design.
Interactieve verpakking – Instore Digital Printing
De verpakking geeft de mogelijkheid bij de aankoop en het gebruik/verbruik direct interactie te hebben tussen brandowner en consument. In de afbeeldingen op de verpakkingen worden verborgen codes opgenomen. De codes geven met behulp van de smartphone en een app de mogelijkheid deze codes te lezen en de verbinding te brengen met digitale content. Bij Fred & Ed is dit: iedere dag een nieuwe mop! De code wordt aangebracht in het verpakkingsontwerp net voor het moment van drukken van de verpakking. De code dient de beeldkwaliteit niet aan te tasten of het drukproces te vertragen. De Vignet'D procesoplossing maakt het mogelijk dit op grote schaal toe te passen.
OptiLift Family – Ardagh Group
Dit nieuwe deksel voor blikken voor verwerkte voedingsmiddelen combineert gebruiksgemak en duurzaamheid. Dankzij de gepatenteerde groef die de vinger leidt, kan ieder blik moeiteloos geopend worden. Tegelijkertijd bespaart het 10% aan materiaal ten opzichte van de gebruikelijke deksels. Het is de nieuwste technologie die gebruik maakt van het sterilisatieproces dat bij de klant plaatsvindt (een echte Supply Chain benadering). Bij het steriliseren van het gevulde blik ontstaat er een ruimte tussen het lipje en het deksel, waardoor het eenvoudig is te openen.
HALOPACK – Packable
HALOPACK is de eerste volledig gasdichte kartonnen MAP verpakking. Een milieuvriendelijke verpakking die middels een topseal gasdicht wordt gemaakt. De houdbaarheid wordt aanzienlijk verlengd waardoor het bijdraagt aan het verminderen van voedselverspilling. Dit is de eerste kartonnen MAP-verpakking die een tot vier keer hogere barrière heeft dan standaard PP of PET-PE verpakkingen. HALOPACK verlengt de houdbaarheid van versproducten aanzienlijk, vergroot de versbeleving van consumenten en bespaart kosten in productie, logistiek en transport.
Easy Scoop – Ardagh Group
De Easy Scoop of ‘Deep Drawn End' (DDE) innovatie voor Nestlé's babyvoeding bestaat uit een diepgetrokken ring met een aluminium folie dat aan de binnenzijde van het blik is bevestigd. Het schepje ligt bovenop het aluminiumfolie en kan na opening ook in het blik worden opgeborgen. De unieke, baanbrekende combinatie van ring en folie is binnen de Ardagh Group ontwikkeld. Het biedt een pasklare oplossing op het gebied van gebruiksgemak en veiligheid. Het heeft de metaalverpakking voor babyvoeding geherintroduceerd in Nederland.
Kijk voor meer informatie op www.nvc.nl.