HomeNieuws"Fabrikanten worstelen met wetgeving generieke gezondheidsclaims"

“Fabrikanten worstelen met wetgeving generieke gezondheidsclaims”

Sinds 14 december mogen voedingsbedrijven in al hun marketing alleen nog gebruik maken van 222 toegestane gezondheidsclaims en hun synoniemen. Overtreders wacht een boete die afhankelijk van de aard kan variëren van enkele duizenden tot tienduizenden euro's. De fabrikanten worstelen met de speelruimte die zij in hun communicatie naar de klant hebben. Het is wachten op jurisprudentie.

Bij Yakult Europe in Almere zijn ze overtuigd van de werking van hun drankje. Alleen mag het bedrijf dit niet hardop zeggen. “We kunnen niet meer over ons product communiceren naar de consument. Niet op websites, niet op folders en zeker niet op verpakkingen.” Veel bedrijven worstelen net als Yakult met de exacte woordkeuze van hun uitingen. De officiële bewoordingen van de Europese Commissie zijn zeer specifiek en concreet, meent de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). “Zelfs met enige flexibiliteit in de speelruimte daaromheen is het voor bedrijven onontkoombaar om ingewikkelde fysiologische termen te gebruiken”, zegt FNLI-directeur Philip den Ouden. “Niet echt prikkelend voor de consument.”

Een kwestie die momenteel speelt rond gezondheidsclaims: wanneer is iets ‘reclame' en wanneer informatie?, stellen de advocaten Ebba Hoogenraad en Christine Fontaine van het kantoor Hoogenraad & Haak. “Over de gezondheidsvoordelen in het algemeen mag je wel communiceren, maar je kunt deze niet koppelen aan een product”, aldus Fontaine. “‘Yoghurt met cranberry is goed voor de blaas' mag niet, maar je mag wel informatie geven over cranberry's en de mogelijke positieve effecten op de blaas in het algemeen.”

Hoogenraad waarschuwt voedingsbedrijven op te letten geen medische claims te maken en hun eigen sociale mediapagina's en websites met reactiemogelijkheden voor consumenten scherp te monitoren. “Want als consumenten daar iets op schrijven over een mogelijk gezondheidseffect van een product van één van hun merken, dan zijn de bedrijven voor deze testimonials verantwoordelijk”, zegt de advocaat.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) verwacht de komende tijd overtredingen te detecteren, maar tot medio februari is er nog niet gehandhaafd op onjuiste gezondheidsclaims. “Dat je zoveel gezondheidsgerelateerde dingen niet mag zeggen is nieuw. Het is een doolhof. De NVWA moet ook met de nieuwe normen werken”, zegt Fontaine. “Probleem is dat er nog geen jurisprudentie bestaat over de gezondheidsclaims. Dan pas komt er meer informatie en wordt er meer duidelijk over interpretaties.”

Bron: VMT (www.vmt.nl)/EVMI.nl