HomeMachinesEtiketteren en printenEspera groeit mee met klant van slagerij op de hoek tot vleeswarengigant

Espera groeit mee met klant van slagerij op de hoek tot vleeswarengigant

espera-keulen-vll-1

fotoEspera-Nederland levert onder andere weeg- en uitprijsmachines, aan bedrijven van klein tot groot. En dat kleine bedrijven groot kunnen worden, bewijst het Limburgse bedrijf Keulen Vleeswaren. Het begon allemaal als slagerij op de hoek, maar door de jaren heen is het bedrijf van de familie Keulen uitgegroeid tot vleeswarengigant en levert het aan vrijwel alle grote supermarkten in ons land. “Dit had ik nooit verwacht en zelfs nooit durven dromen. Maar het gebeurde toch en Espera heeft ons uitstekend ondersteund bij onze groei. Als ieder bedrijf zo was, zou het een stuk makkelijker zaken doen zijn”, zegt Jack Keulen over de samenwerking met Espera-Nederland.

espera-keulen-vll-logoJack Keulen kwam in 2008 voor het eerst in contact met Roland Witvoet van Espera-Nederland. Dat contact werd geïnitieerd door Peter Snijders van Snijders Vleeswaren, een andere vleeswarengigant uit het Limburgse land. “We waren ontevreden over onze toenmalige leverancier en hebben toen navraag gedaan bij collega-bedrijven. Espera had een goede naam en Roland Witvoet wist ons vertrouwen dan ook al snel te winnen”, zo herinnert Jack Keulen zich nog.

Inmiddels heeft Espera-Nederland al een achttal lijnen geleverd aan zowel Keulen Vleeswaren als Vers Logistiek Limburg (VLL), de verkooporganisatie van Keulen Vleeswaren (breed assortiment vleeswaren) en Snijders Vleeswaren (met name droge worsten). “Bij Vers Logistiek Limburg staan vier lijnen van ons naast elkaar. Echt een prachtig gezicht”, zegt Roland Witvoet met toch wel enige trots.

Klik hier voor een bedrijfsreportage van Keulen Vleeswaren en Vers Logistiek Limburg (VLL)…

Hij heeft volgens Jack Keulen bewezen hun goed te kunnen adviseren over wat er wel kan en wat er niet kan. “Ook over de service van Espera zijn we zeer tevreden. Laatst ging op een vrijdagavond een printer kapot, dat kan gebeuren. De monteur kwam ’s avonds laat nog, zodat we de volgende ochtend weer konden draaien”, zo voegt Ben Keulen, die al van kind af aan in de weekenden en in de vakanties heeft meegewerkt in het bedrijf van zijn vader Jack, toe.

Het verhaal achter deze Limburgse vleeswarengigant, die inmiddels zijn intrek heeft genomen in een groot nieuwbouwpand in Nuth, begon als slagerij op de hoek. Na verloop van tijd werd er door de achterdeur geleverd aan een lokale supermarkt en dat is zijn eigen leven gaan leiden. “Mijn opa is ooit een slagerij begonnen in Hulsberg en mijn vader heeft die op een gegeven moment overgenomen. Vanaf toen ging het heel hard”, herinnert Ben Keulen zich.

Maar wat is nu eigenlijk het succes achter Keulen Vleeswaren? “Streekproducten zijn de laatste jaren erg in trek en Limburg loopt waar het gaat om streekproducten nu eenmaal voorop”, zegt Ben Keulen. Volgens hem is het geheim: de kwaliteit van de grondstoffen, de zorgvuldig geselecteerde kruiden en specerijen afgestemd op de wensen van zijn consumenten. En dat in combinatie met vakmanschap. “Daarom worden onze worstsoorten en vleeswaren tot in de verre omtrek gewaardeerd. Hier is sprake van passie, een onvoorwaardelijke liefde voor het vak, en dat proef je!” Niet voor niet siert het logo van Keulen Vleeswaren in menig supermarkt op de verpakking van vleeswaren, zelfs als het hierbij gaat om een private label van de desbetreffende supermarkt.

Klik hier voor een bedrijfsreportage van Keulen Vleeswaren en Vers Logistiek Limburg (VLL)…

De economische crisis heeft het nodige gevraagd van Keulen Vleeswaren. “De consument is een stuk prijsbewuster geworden en supermarkten spelen hierop in met allerlei aanbiedingen. Wij moeten vervolgens vaak op het laatste moment enorme hoeveelheden verpakken en uitleveren”, vertelt Jack Keulen. “Ik kan me nog herinneren dat ik rond carnaval een stretcher op kantoor had staan. We moesten toen 50.000 pakjes zuurvlees verpakken en we draaiden daarvoor dagenlang 24 uur per dag. Mocht er dan iets misgaan, dan is het belangrijk dat een probleem zo snel mogelijk kan worden opgelost. Gelukkig was het niet nodig, maar het is fijn om te weten dat men bij Espera ook dan voor ons klaar staat”, geeft zoon Ben als voorbeeld.

De slagerij in Hulsberg, waar het verhaal jaren geleden allemaal begon, is nog altijd eigendom van de familie en dient naast detailhandel ook als ‘proefkeuken'. “We hebben daar rechtstreeks contact met de consument en krijgen ook direct terugkoppeling. Als we een nieuw product in de markt willen zetten doen we dit eerst in de slagerij. Mocht het aanslaan, dan verhuizen we de productie naar Nuth om het product op grote schaal in de markt te zetten”, zegt Ben Keulen. “Maar we zullen nooit een bulkfabriek worden”, benadrukt vader Jack er gauw achteraan.

Er verdwijnen volgens hem momenteel veel vleeswarenproducenten en de overblijvers worden hierdoor steeds groter. En als Keulen Vleeswaren in de toekomst gaat groeien? Dan weet Jack Keulen al zeker door wie hij de weeg- en uitprijsmachines gaat laten leveren. “Absoluut door Espera”, zo zegt hij. “We kunnen met de machines van Espera niet alleen een stuk efficiënter werken, maar we weten ook dat er een gedegen organisatie achter staat. Niet alleen op het gebied van advies bij aanschaf, maar bovenal op het gebied van service achteraf. En dat is voor ons ontzettend belangrijk. Dus ja, in de toekomst zullen wij absoluut weer kiezen voor Espera!”

espera-keulen-vll-2

Kijk voor meer informatie op www.espera.nl of stuur een e-mail naar info@espera.nl.