Voedselproducenten passen de verkooptechnieken uit ontwikkelingslanden inmiddels steeds meer toe op de Zuid-Europese landen. Producten worden in kleinere, goedkopere verpakkingen geleverd en soms worden levensmiddelen die voor de Aziatische markt waren bedoeld, in Europa verkocht. Dat schrijft de krant The Wall Street Journal.
“Nu één op de vijf mensen officieel onder de armoedegrens leeft in landen als Spanje en Griekenland, moeten wij manieren vinden om mensen nog steeds onze producten te laten gebruiken, terwijl zij ondertussen hun huishoudgeld in de gaten houden”, citeert de krant een marketeer van Unilever.
Unilever probeert goedkopere versies van producten te leveren en veel items met lage, ronde prijzen in de winkels te krijgen. Ook het Zwitserse Nestlé levert kleinere verpakkingen en krikt de productie van goedkopere levensmiddelen op, schrijft de krant. De fabrikanten moeten opboksen tegen de groeiende populariteit van goedkopere alternatieven, zoals de huismerkproducten van supermarkten.
Bron: ANP/De Volkskrant