HomeNieuwsBedrijven en personenBührmannUbbens start mvo campagne 'Bewust BührmannUbbens'

BührmannUbbens start mvo campagne ‘Bewust BührmannUbbens’

buhrmannubbens-logoMet de campagne ‘Bewust BührmannUbbens' zet BührmannUbbens sterk in op haar mvo (maatschappelijk verantwoord ondernemen) beleid. Door open en duidelijk te communiceren met al haar doelgroepen over haar duurzame activiteiten, wil zij in de complete keten openheid over en samenwerking voor duurzame producten en processen bevorderen.

Verantwoord ondernemen is een voortdurende verantwoordelijkheid. BührmannUbbens wil dan ook een proactieve bijdrage leveren aan het ontwikkelen en onder de aandacht brengen van duurzame producten, processen en bedrijfsvoering. Daarom is de campagne ‘Bewust BührmannUbbens' opgezet. Hiermee wil de totaalleverancier een open communicatie in de complete keten bevorderen. Dit door het delen van kennis en ervaring en het initiëren en stimuleren van duurzame activiteiten en technologische ontwikkelingen in de hele bedrijfstak.

“Van elkaar leren zien wij als één van de factoren voor succesvol en verantwoord ondernemen. Daarom zullen wij onze vorderingen en ervaringen ook regelmatig met onze leveranciers, klanten, en andere belanghebbenden delen. Verantwoord ondernemen doe je tenslotte samen”, aldus Boris Kasteel, algemeen directeur.

Wat er aan vooraf ging

Op productniveau heeft BührmannUbbens de afgelopen jaren grote stappen gezet wat betreft duurzaamheid. Zo is nagenoeg haar complete papierassortiment FSC gecertificeerd, geeft haar website verantwoordpapier.nl meer informatie over duurzame papiersoorten, is er op verpakkingsgebied de speciale range ‘Verantwoord Verpakken', brengt zij het ‘yoyo' kantoorpapier besparingsconcept op de markt, is er een compleet assortiment LED verlichting voor buitenreclame, etc. Maar als belangrijke speler op diverse marktgebieden wilde BührmannUbbens verder dan alleen een duurzaam productassortiment.

Daarom is in 2009 gestart met een traject om een mvo structuur op te zetten. Zo is de hele organisatie aan de hand van ISO 26000 doorgelicht, is een mvo beleidsverklaring met focuspunten opgesteld en is een mvo imago onderzoek gedaan.

Resultaat: een officieel mvo beleid

Het resultaat van deze inspanningen is meervoudig, waaronder:

  • een officiële mvo beleidsverklaring;
  • een officieel mvo beleid met concrete doelstellingen en richtlijnen;
  • participatie in kennisorganisaties, zoals MVO Nederland, om kennis te verbreden en efficiënt toe te kunnen passen;
  • een groots intern energiebesparingonderzoek;
  • en het opstarten van het traject om BührmannUbbens ISO 14001 te certificeren waarmee zij zich verplicht stelt jaarlijks de milieuprestaties te verbeteren.

In de brochure Bewust BührmannUbbens leest men meer over het mvo beleid en de doelen. Deze brochure is voor iedere belanghebbende beschikbaar en staat ook op www.buhrmannubbens.com.

Betrokken werknemers

Ook voor haar eigen organisatie en mensen heeft BührmannUbbens mvo doelstellingen opgesteld. De betrokkenheid van haar medewerkers bij mvo is zo groot dat spontaan nieuwe projecten zijn opgestart. Zoals een uitgebreid energiebesparingsonderzoek op de locatie in Zutphen en is een traject opgestart om BührmannUbbens komend jaar ISO 14001 te certificeren. Op kantoor wordt het eigen ‘yoyo’ papierbesparingsconcept gebruikt. Ook heeft iedere afdeling zijn eigen doelstellingen en is er een speciale mvo ideeën wedstrijd. Ieder kwartaal wordt het meest originele of onverwachte idee beloond met een duurzame prijs.

Bewust BührmannUbbens logo

De campagne Bewust BührmannUbbens is herkenbaar aan het Bewust BührmannUbbens logo. Deze verschijnt in vijf kleuren. Zodra men dit logo ergens ziet (in print, internet, etc), vindt men concrete voorbeelden en informatie over hoe BührmannUbbens haar mvo beleid invult.

buhrmann-bewust-logo

Kijk voor meer informatie op www.buhrmannubbens.com.