De Amerikaanse levensmiddelengroep Kraft Foods heeft een overnamebod van 10,2 miljard pond, zo'n 11,7 miljard euro, uitgebracht op de Britse snoepproducent Cadbury. Dat heeft het bedrijf maandag laten weten. Cadbury heeft het bod al verworpen. Bedoeling van het samengaan van beide groepen volgens Kraft Foods is het vormen van een “wereldspeler op het vlak van snacks, zoetigheden en bereide maaltijden”.
Kraft Foods bood 300 pence in cash en 0,2589 nieuwe aandelen Kraft per aandeel Cadbury. Dat hield een premie in van 31 procent in vergelijking met de slotkoers van Cadbury van vorige vrijdag. Kraft Foods zei maandag dat de raad van bestuur van Cadbury het overnamebod al heeft verworpen. Het voedingsconcern zal echter blijven proberen om Cadbury te overtuigen. Kraft Foods heeft onder meer de merken LU, Milka en Côte d'Or (chocolade) en Philadelphia (smeerkaas) in handen. Cadbury (vroeger Cadbury Schweppes) is een van de belangrijkste Europese producenten van zoetigheden, kauwgom en chocolade.
Bron: Belga/Nieuws.be