HomeNieuwsBedrijven en personenZwerfafval van McDonald’s neemt sterk af rondom restaurants

Zwerfafval van McDonald’s neemt sterk af rondom restaurants

Zwerfafval is McDonald’s een doorn in het oog en daarom zet het zich al jaren in op een structurele aanpak om het aandeel zwerfafval afkomstig van de restaurants terug te dringen. Om het effect van die aanpak te meten heeft McDonald’s hulp ingeschakeld van onderzoekers die onder leiding van Zwerfinator Dirk Groot zwerfafval registreren. De inspanningen werpen hun vruchten af, zo blijkt uit de derde zwerfafvalmeting.

Als goede buur wil McDonald’s bijdragen aan een schone omgeving. Dit begint met het verminderen en verduurzamen van de verpakkingen en het maximaal inzamelen van zwerfafval om het via nascheiding hoogwaardig te verwerken en recyclen. Deze benadering blijkt uit het onderzoek dat voor de derde keer werd gehouden bij zeven McDrives succesvol. Het aantal stuks zwerfafval van McDonald’s per 100 onderzochte meters halveerde vrijwel (-47,0%) in vergelijking met de eerste meting en ook het aandeel van McDonald’s in het zwerfafval nam sterk af: van 37,4% naar 24,3%.

Dirk Groot, beter bekend als Zwerfinator, concludeert uit het onderzoek dat McDonald’s op de goede weg is: “McDonald’s heeft nog altijd stappen te zetten, maar de afname van het zwerfafval van de keten is hoopgevend. Hoe minder zwerfafval hoe beter.” Ook het aantal stuks plastic zwerfafval van McDonald’s nam sterk af, nadat het dit jaar papieren rietjes, houten lepels en een nieuwe McFlurry-verpakking zonder plastic deksel introduceerde. “Met de afname van bijna 52% in vergelijking met de eerste meting is McDonald’s vrijwel geheel de oorzaak van de totale daling van het aantal gevonden stuks plastic afval van zo’n 22%.”

McDonald’s is verheugd met de uitkomsten van het onderzoek. “De resultaten zijn voor ons een mooie aanmoediging om met dezelfde energie verder te gaan in onze strijd tegen zwerfafval, want voor onze restaurantteams is het elke dag World Cleanup Day”, zegt Eunice Koekkoek, Head of Corporate Communications van McDonald’s Nederland. “Onze 254 restaurant hebben gemiddeld 1 fte in dienst die niet alleen de eigen omgeving dagelijks opruimt, maar ook het terrein eromheen en de wijde omgeving. Daarom is het een mooie stimulans en compliment voor de restaurantteams om in de resultaten te zien dat ook buiten de directe omgeving van de restaurants de aanwezigheid van zwerfafval van McDonald’s is gehalveerd”.

Op samenmeerdoenvoorminderafval.nl kunnen geïnteresseerden meer lezen over wat McDonald’s iedere dag doet aan het verminderen en verwerken van (zwerf)afval, wat er gebeurt met het ingezamelde afval en hoe door middel van nascheiding het afval gerecycled kan worden tot andere materialen. Momenteel is 85% van de productverpakkingen die McDonald’s in Nederland gebruikt gemaakt van hernieuwbare, gerecyclede of gecertificeerde materialen. In 2025 wil McDonalds dat 100% van de productverpakkingen van hernieuwbare, gerecyclede of gecertificeerde materialen zijn gemaakt. Het bedrijf stimuleert landelijk om zwerfafval te voorkomen met de landelijke campagne You Bin it You Win it die nog tot en met 10 oktober loopt. Gasten die in de actieperiode hun afval in de actieafvalbak deponeren, maken kans op een prijs. De campagne gaat uit van het gedragswetenschappelijk inzicht om goed gedrag te belonen. En is een vervolg op de succesvolle campagne van vorig jaar.

www.samenmeerdoenvoorminderafval.nl