HomeKennisbankMarktinformatieVeel ondernemers hebben zich al voorbereid op de aanstaande Brexit

Veel ondernemers hebben zich al voorbereid op de aanstaande Brexit

De Brexit Impact Scan werd op 29 maart 2018 gelanceerd door de Rijksoverheid. De scan is tot op heden bijna 100.000 keer geraadpleegd. Dat succes is deels te danken aan de media-aandacht voor een karakter dat in de media het ‘Brexitmonster' genoemd werd. Hoe is de scan ontstaan en waarom moet u die eigenlijk doen?

De Brexit Impact Scan is sinds vorig jaar dé tool voor ondernemers om de effecten van Brexit in kaart te brengen. Ook effecten die je misschien nog niet vermoedt. Zaken die aan de orde komen in de scan zijn bijvoorbeeld export, import, diensten, transport en personeel. Maar je kunt de scan ook doen voor thema’s als digitale diensten, toelevering of intellectueel eigendom.

Joren Schep is adviseur voor het zakendoen met het Verenigd Koninkrijk bij de Rijksdienst van Ondernemend Nederland (RVO.nl). Hij is vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Brexit Impact Scan. Het Brexitloket inclusief de Impact Scan is een initiatief van de hele Rijksoverheid, maar met name van de ministeries van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken en Klimaat. RVO.nl en KVK zijn door hen aangewezen om het loket te coördineren.

Joren legt uit dat de scan een goede oplossing is voor ondernemers die rondlopen met vragen rondom Brexit. Als een ondernemer normaal gesproken de meest accurate informatie zoekt over belastingen, exportformaliteiten en personeelszaken, dan moet die met verschillende overheden contact opnemen. “Het werd snel duidelijk dat het Brexitprobleem veelkoppig is. Veel elementen van je onderneming komen in aanraking met Brexit.”

De Brexit Impact Scan bundelt daarom alle informatie die met zakendoen met het VK te maken heeft. Daarbij is Joren de spin-in-het-web tussen alle partijen en zorgt dat de redacteuren de informatie van alle instanties goed in de Scan verwerken. Van RVO.nl en KVK tot de Belastingdienst en de Douane, van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), tot de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en het ministerie van Sociale Zaken. En dan hebben we nog niet alle partijen genoemd die informatie aanleveren.

Alle instanties geven specifieke informatie over de thema’s waar ondernemers mee te maken krijgen. Joren: “Als overheid kunnen we zorgen dat je de informatie met zo min mogelijk moeite weet te vinden. Dan komen we uit bij de slogan van de Belastingdienst: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.”

Om ondernemers op te roepen zich goed voor te bereiden en de Impact Scan te doen, lanceerde de overheid een grote mediacampagne met het blauwe karakter, dat we nu ook wel beter kennen als het Brexitmonster. Daarnaast biedt het Brexitloket ook andere tools om je voor te bereiden, zoals een game en een magazine.

Birgit Oosterhuis is persvoorlichter bij RVO.nl en maakte deze campagne van dichtbij mee. “Ik zal die datum nooit vergeten… Het was Valentijnsdag, 14 februari 2019, toen minister Blok de eerste tweet met het karakter verzond. Toen was het werkelijk gekkenhuis! Op welk nieuwskanaal je keek, overal noemden zij minister Blok met het zogenoemde Brexitmonster op zijn bureau.”

Journalisten wilden weten wie er in het pak zat, er waren vragen of het karakter in talkshows kon optreden, ondernemers wilden het op de markt brengen. Zelfs Britse journalisten hingen aan de lijn. Het was ook wel een beetje spannend, zegt Birgit, want het is een serieus onderwerp en in hoeverre mag je dan opeens zo’n blauw ‘monster' op het podium zetten? “Aan de andere kant gaf het ook een beetje lucht aan alles rondom Brexit.”

De tweet werd wereldwijd door een ongelooflijk aantal van meer dan 2,5 miljard mensen gezien. Door het viraal-gaan en alle persaandacht zorgde de campagne direct en indirect voor een echte ‘run' op het invullen van de Impact Scan.

En veel ondernemers hebben zich al voorbereid. Birgit: “Die ondernemers willen weten of wat ze op papier hebben uitgewerkt, ook in de praktijk werkt.” Toch is het ook zaak om aandacht te blijven geven aan het onderwerp, zegt ze, en ondernemers die zich wel hebben voorbereid kunnen daarbij een voorbeeld en inspiratiebron zijn.

www.brexitloket.nl