Home Dossiers E-commerce Thuiswinkel.org onderzoekt belangrijkste trends in e-commerce

Thuiswinkel.org onderzoekt belangrijkste trends in e-commerce

Net als afgelopen jaar voert Thuiswinkel.org in samenwerking met business partner Spotler een onderzoek uit naar de belangrijkste trends binnen e-commercemarketing. Wat worden de speerpunten voor 2020? Om welke feestdagen/evenementen kun je anno nu niet meer heen? En wat zijn voor jouw organisatie de belangrijkste KPI’s en kanalen?

Uit het E-commerce Marketing Trendrapport 2019 kwamen verschillende interessante resultaten naar voren. Zo bleek op het gebied van social media dat Facebook en Instagram met afstand de populairste kanalen zijn voor webwinkeliers en dat social media vooral wordt ingezet voor engagement en een toename in webshopbezoekers.

Daarnaast werd duidelijk dat de rol van influencers binnen e-commerce kleiner is dan van tevoren werd verwacht door de onderzoekers. Slechts 29% van de ondervraagden had in 2018 influencers gebruik en 45% gaf aan dat ze dat niet hadden gedaan en ook niet van plan waren voor 2019. Volgens de geïnterviewde experts komt dit omdat de hype rondom grote en betaalde influencers inmiddels wel een beetje voorbij is en dat transparantie en authenticiteit steeds belangrijker worden. Met andere woorden, consumenten geloven de woorden van betaalde influencers niet meer, dus er vindt een verschuiving plaats richting kleinere micro-influencers, die een kleiner bereik hebben maar juist wel meer betrokken volgers.

Natuurlijk kijken we in het nieuwe onderzoek naar dezelfde onderwerpen als in de vorige editie, zodat we kunnen zien hoe de trends zich het komende jaar ontwikkelen. Daarnaast besteden we aandacht aan andere gebieden, zoals het verschil tussen b2b- en b2c-webwinkels en meer inzicht in uiteenlopende kansen en bedreigingen. Op deze manier kunnen we tijdens de Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 januari in de Jaarbeurs Utrecht weer een interessant rapport presenteren, met praktische handvatten voor webwinkeliers en e-commercemarketeers.

www.thuiswinkel.org