HomeDossiersCoronacrisisJoan Hanegraaf: Wereld zal anders gaan kijken naar verpakkingen

Joan Hanegraaf: Wereld zal anders gaan kijken naar verpakkingen

“Pasen 2020 zal ik om meerdere redenen altijd blijven herinneren. Lege kerken, lege concertzalen, lege restaurants en volle supermarkten. Het coronavirus bepaalt nu het straatbeeld en de maatschappelijke opinie. Opmerkelijk is dat ook de opinie over single use plastics in deze ongekende tijd verandert. Waar de single use plastisc als verpakkingsoptie voor de coronacrisis dood en begraven leek, is er nu herontwaakte waardering voor dit materiaal. Kwaliteit en voedselveiligheid staan weer centraal”, schrijft Joan Hanagraaf van Oerlemans Packaging in een blog op LinkedIn.

“In 2003 waren Oerlemans Plastics en Flexpak de eerste bedrijven in de verpakkingsindustrie die het toenmalige BRC-IOP certificaat behaalden. Toen was er al een toenemende eis vanuit de voedingsmiddelen industrie én de consument dat verpakkingen 100% voedselveilig moesten zijn. De verpakking moet de inhoud beschermen tegen besmettingen van buitenaf. Al onze bedrijven (Fardem, Flexpak, Oerlemans Plastics, Oosterwolde Plastic Industrie, Perfon en Plasthill) zijn BRC Packaging-gecertificeerd. Wij doen er dus alles aan om in onze productielocaties onze verpakkingen voedselveilig te produceren. In verband met de coronapandemie wordt iedereen gevraagd om hygiënisch te werken c.q. te handelen. Met BRC deden we dat al, natuurlijk hebben wij onze procedures aangescherpt. En uiteraard volgen wij de adviezen van onze overheid op.

Plastic en plastic verpakkingen zijn de laatste jaren negatief in het nieuws: de plastic soep, milieuvervuiling door zwerfafval en slecht afvalmanagement vullen de voorpagina’s. Laten we duidelijk zijn: we moeten er samen alles aan doen om milieuvervuiling te voorkomen. De plastic discussie is terecht, maar behelst vele malen meer en is vele malen groter dan alleen verpakkingen. Niets maar dan ook niets mag in het milieu terecht komen. Een systeemverandering is hiervoor noodzakelijk, en in Nederland lopen we hierin al voorop door onze afvalbeheersbijdrage en het Afvalfonds. Daarmee lopen we wereldwijd voorop in het inzamelen en recycleren van verpakkingen.

In de discussie rond single use verpakkingen, vaak aangewakkerd door personen die geen verstand van zaken hebben, zijn we vergeten waarom we verpakken. Een korte opsomming: goed en veilig transport, geen verlies tijdens transport, houdbaarheid verlengen van bederfelijke producten (hiermee boeken we enorme resultaten om de CO2 uitstoot te beperken, in de wereldwijde studies van DRAWDOWN.org komt dit zelfs op de eerste plaats), plastic verpakkingen hebben de laagste CO2-belasting van alle verpakkingen, voedselveiligheid en last but not least: het voorkomen van besmettingen.

Velen van u kennen het verhaal van de onverpakte pepermuntjes die u krijgt als u het restaurant verlaat. En als u die niet kent, google dan eens ‘Urine on restaurant mints'. Testen tonen aan dat er meerdere soorten urine en poepresten op de pepermuntjes zitten omdat mensen simpelweg te beroerd zijn om na een toiletgang de handen te wassen. Dit is ronduit smerig als je zo’n snoepje eet maar gelukkig: je hoeft er niet ziek van te worden. Ik zie nu weer dat de broodjes die voorheen los in bakken lagen weer verpakt worden. De snoepcorners waar je zelf je snoepjes mocht afwegen en verpakken, die verdwijnen. Let op, zo meteen wordt al het groente en fruit ook weer verpakt. De tijd dat iedereen met een snottebel in de winkel boven je onverpakt eten hangt is definitief voorbij. Voorkom besmettingen, verpak het goed, verleng houdbaarheid en zorg dat er niets in het milieu terecht komt. Alleen zo houden wij onze wereld leefbaar voor iedereen. Verpakkingen dragen bij aan onze welvaart en ons welzijn als we er verstandig mee omgaan. De wereld kijkt nu al anders naar single use plastic verpakkingen.”

www.oerlemanspackaging.nl