HomeKennisbankMarktinformatieHerbruikbare verpakking moet geen extra tijd, geld of moeite kosten

Herbruikbare verpakking moet geen extra tijd, geld of moeite kosten

Er zijn steeds meer initiatieven van bedrijven om herbruikbare verpakkingen in te zetten. Voor consumenten is dat wennen; zij willen gemak en geen gedoe met het meenemen en inleveren, laat staan met het schoonmaken van verpakkingen. Hoe kunnen bedrijven de consumenten dan toch meekrijgen in het gebruik van herbruikbare verpakkingen? In de webinar over consumentengedrag van de KIDV Community of Practice Herbruikbare Verpakkingen deelden verschillende initiatiefnemers hun do’s & don’ts.

De CoP Herbruikbare verpakkingen bestaat uit partijen die aan de slag willen met het verduurzamen van hun verpakkingen, door herbruikbare opties te bestuderen en implementeren. Zowel supermarkten, merkeigenaren, dienstverleners, start-ups, kennisinstellingen en NGO’s doen mee in deze KIDV-community.

Uitdagingen waar de CoP zich onder meer op richt, zijn de garantie van de hygiëne van verpakkingen (met name van voeding en verzorgingsproducten), wettelijke aspecten inzake betrouwbaarheid en aansprakelijkheid rond voedselveiligheid en de logistiek die bij retoursystemen komt kijken. Andere vraagstukken liggen op het gebied van de berekening van de milieu-impact en economische rendabiliteit: waar ligt het omslagpunt voor meermalig gebruik van verpakkingen vergeleken met verpakkingen voor eenmalig gebruik?

Het doel van dit project is om een zogeheten Roadmap op te leveren voor producenten en importeurs van verpakkingen en verpakte producten. De Roadmap bestaat uit handvatten om de inzet van herbruikbare verpakkingen te onderzoeken en/of te implementeren. Daarnaast wordt een rekentool ontwikkeld om de impact van de overgang naar herbruikbare verpakkingen inzichtelijk te maken.

Lees en luister verder

Foto: Coffee Company