Global EPR Researcher Elena Rotzokou van Ecoveritas onderzoekt hoe het snelle tempo waarin de ontwerpverordeningen van de EU inzake verpakking en verpakkingsafval zich ontwikkelen, frustrerend kan zijn voor bedrijven. Vooral degenen die proberen te begrijpen hoe ze kunnen worden beïnvloed door een potentiële wet die zo veelzijdig is als deze.
Anticipatie, opwinding en zelfs verwarring heersten in de verpakkingswereld toen afgelopen april het meest recente ontwerpvoorstel over EU-regels voor verpakking en verpakkingsafval online werd gelekt. Hoewel het voorstel veelzijdig en grondig is en wetgevingsmaatregelen aanmoedigt op cruciale gebieden zoals hergebruik, recycling, vermindering van het verbruik, sorteren en afvalinzameling, etikettering en gedifferentieerde vergoedingen, blijft e-commerce een grijs gebied.
In het conceptvoorstel wordt aangedrongen op collectieve, min of meer uniforme actie van de kant van de EU-lidstaten op het gebied van verboden, statiegeldregelingen, etikettering en reductiedoelstellingen. Hoewel het voorstel specifieke suggesties doet met betrekking tot e-commerce en digitale marketing, verwijst het niet naar de behoefte aan uniforme beleidsvorming op dit gebied, noch neemt het e-commerce expliciet op in algemene EPR-regels. Dit is met name verrassend omdat de exploitatie van elektronische marktplaatsen een steeds populairdere activiteit aan het worden is bij bedrijven die de winstgevendheid ervan erkennen.