Hoe groter de invloed van niet-familieleden op de strategie van een familiebedrijf, hoe beter het bedrijf in het buitenland presteert en hoe meer buitenlandse omzet het maakt. Familiebedrijven onderscheiden zich in het buitenland door hun langetermijnoriëntatie en inzet op duurzame relaties. Voorwaarden voor succes over de grens zijn onder meer een goed functionerende arbeidsmarkt en veel interpersoonlijk vertrouwen in het betreffende land.
Dat zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport ‘Grenzen verleggen', een studie van het Erasmus Centre for Family Business (ECFB), BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank. In dit onderzoeksrapport wordt gekeken naar de manier waarop familiebedrijven internationaliseren.
Hoewel familiebedrijven bekendstaan om hun behoudende imago, blijken ze op het gebied van internationaal ondernemen allesbehalve conservatief. Meer dan 60 procent van de circa 270.000 Nederlandse familiebedrijven exporteert naar het buitenland; 70 procent investeert internationaal of heeft buiten de grenzen een financieel belang. Bijna 60 procent heeft zelfs één of meer dochterondernemingen in het buitenland.