HomeKennisbankMarktinformatieConsument heeft behoefte aan instructies voor legen van zuivelpak

Consument heeft behoefte aan instructies voor legen van zuivelpak

Onlangs is de publiekscampagne ‘Zuivelpak – haal alles eruit wat erin zit' ter voorkoming van voedselverspilling weer van start gegaan. De zuivelindustrie, supermarktbranche en drankenkartonproducenten laten hiermee zien dat je door het drankenkarton slim te vouwen voedselverspilling eenvoudig kan voorkomen. Een Nederlands huishouden gooit jaarlijks onnodig ongeveer 14 liter zuivel weg. Dat maakt zuivel één van de meest verspilde producten in Nederland.

Als yoghurt en vla pakken niet goed worden leeggemaakt, blijft er ongeveer 10% achter. Met z’n allen gooien we daardoor onnodig en onbedoeld heel veel weg. Door de pakken slim te vouwen, wordt het pak beter geleegd en heb je nog een half bakje yoghurt extra.

Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau SAMR blijkt dat 48% van de consumenten behoefte heeft aan een vouwinstructie om de laatste resten yoghurt en vla uit een pak te halen. Om de vouwinstructies goed uit te leggen, laat ‘een tot leven gekomen zuivelpak' in commercials op YouTube zien hoe je een pak yoghurt goed kan vouwen zodat je minder weggooit.

Zuivelpak is een initiatief van de zuivelindustrie, de supermarktbranche en drankenkartonproducenten. Via Zuivelpak worden consumenten geïnformeerd over de duurzaamheid van zuivelpakken en andere drankenkartons. ‘Haal alles eruit wat erin zit’ is gericht op het voorkomen van voedselverspilling door de juiste vouwwijze van het drankenkarton te laten zien. In eerdere campagnes werden consumenten geïnformeerd over hernieuwbare grondstoffen, waar steeds meer drankenkartons van zijn gemaakt en over de recycling van kartonnen drankverpakkingen.

www.zuivelpak.nl