Feestdagen zorgen ook dit jaar voor forse groei online bestedingen

De feestdagen zorgen ook dit jaar weer voor veel extra omzet bij de Nederlandse webwinkels. Dit bleek uit de eerste cijfers van een onderzoek van Thuiswinkel.org onder haar leden. Net als vorig jaar zorgde Sinterklaas voor een groei tussen de 25% en 30% ten opzichte van een reguliere week. De online bestedingen voor kerst kunnen een nog sterkere groei tegemoet zien.

“Ook dit jaar zien we dat consumenten vroeg beginnen met hun aankopen voor Sinterklaas en kerst”, vertelde Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Dit is een trend die al jaren loopt vanwege de groeiende populariteit in Nederland rondom e-commerce-events als Singles’ Day, Black Friday en Cyber Monday. De feestdagen beperken zich inmiddels dus niet meer tot de traditionele dagen in december.”

Op basis van de Thuiswinkel Markt Monitor verwacht Thuiswinkel.org dat de online omzet voor 2018 op ruim 25 miljard euro uitkomt. Dit is 11% meer dan vorig jaar en houdt in dat de absolute bestedingen rond de feestdagen weer een stuk hoger komen te liggen dan voorgaand jaar.

Thuiswinkel.org voert ieder jaar een onderzoek uit naar de verwachte online verkopen tijdens de Sinterklaas- en kerstperiode. Het onderzoek is op dit moment in volle gang. Vlak voor Kerstmis worden de definitieve cijfers bekendgemaakt.

www.thuiswinkel.org

DELEN