HomeDossiersE-commerceE-commercesector verenigt zich om CO2-impact te verminderen

E-commercesector verenigt zich om CO2-impact te verminderen

Met succes hebben e-commercebedrijven in Nederland het afgelopen jaar gewerkt aan de rekentool Bewust Bezorgd. Met Bewust Bezorgd kunnen webwinkels precies inzien wat de CO2-impact van de pakketbezorging is en welk effect reductie-maatregelen hebben. De e-commercesector heeft zich ten doel gesteld de CO2-uitstoot van de logistieke operatie in 2025 met de helft te reduceren ten opzichte van 2018. De rekentool werd op de Webwinkel Vakdagen gepresenteerd aan de e-commercesector, waarna bedrijven zich konden inschrijven voor deelname aan Bewust Bezorgd.

Het rekenmodel Bewust Bezorgd is door Thuiswinkel.org, Connekt en Topsector Logistiek ontwikkeld in samenwerking met grote online winkels als bol.com, Wehkamp, Coolblue en Otto en vervoerders  PostNL, DHL en Dynalogic. De webwinkels en vervoerders hebben een jaar lang getest, verbeterd en doorontwikkeld. De tool is nu klaar voor implementatie.

“We zijn er trots op dat we dit als sector samen hebben kunnen ontwikkelen”, zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Dit model zorgt ervoor dat alle bedrijven op dezelfde manier emissies meten. Iedere webwinkel kiest zijn eigen manier om te verduurzamen, maar de effecten ervan worden op dezelfde manier gemeten. Dat creëert helderheid en transparantie.”

Met Bewust Bezorgd wil de e-commercesector de impact van reductiemaatregelen meetbaar maken, zodat er voldaan kan worden aan de klimaatdoelstellingen zoals opgesteld in het klimaatakkoord. Voorzitter van het Klimaatberaad Ed Nijpels ziet in de e-commercesector een voorbeeld voor andere sectoren: “Partijen stappen over hun eigen schaduw om tot een gezamenlijke aanpak te komen en elkaar te stimuleren om te verduurzamen. Mooi om te zien dat in de sector innovatie en verduurzaming hand in hand gaan.”

www.thuiswinkel.org