HomeDossiersDuurzaamheidVermelding foodmiles op verpakkingen ingewikkeld en duur

Vermelding foodmiles op verpakkingen ingewikkeld en duur

Onderzoekers van de Stichting Duurzame Voedingsmiddelenketen en Milieu Centraal zeggen vrijdag in dagblad Trouw dat de vermelding van foodmiles op verpakkingen van producten in de supermarkt bijzonder ingewikkeld is en daardoor heel duur. Ook is niet duidelijk of de consument zijn eetpatroon aanpast als die weet hoeveel CO2 uitstoot hij heeft veroorzaakt door het product te kopen.
 
Het is in theorie mogelijk de berekeningen te maken, maar in de praktijk blijkt het lastig te zijn. “Vooral voor samengestelde producten, zoals een pizza, is de berekening van de milieubelasting eigenlijk ondoenlijk’, zegt Linda Nijenhuis van Milieu Centraal. “Zo'n pizza is een optelsom van allerlei ingrediënten met ieder een eigen voetafdruk. Je moet dus veel onderzoeks- en rekenwerk verzetten, voordat je de keerzijde van een pizza in kaart hebt gebracht.”
 
Duurzaamheid
Eerder deze week zei topman Dick Boer van Albert Heijn niet enthousiast te zijn over het huidige systeem van voedselkilometers als nieuwe norm voor duurzaamheid.  “Zelfs de deskundigen verschillen van mening over de methodiek. En wat kun je er vervolgens mee”, zei Boer.

Labels
De onderzoekers kunnen niet aangeven of het aangeven van de foodmiles de consument verleidt tot andere, minder milieubelastende, aankopen. Bij het Britse Tesco, dat sinds vorig jaar twintig huismerkproducten de milieubelasting aangeeft, is daarover niks bekend. Het is wel zo, zegt een woordvoerster van Tesco dat ‘de feedback van de klanten enorm is. Ruim een derde kijkt naar de labels, de helft wil dat we ze op meer producten aanbrengen.'
 
Bron: Trouw