Home Dossiers Duurzaamheid Tesco vermeldt CO2-voetafdruk op melkverpakkingen

Tesco vermeldt CO2-voetafdruk op melkverpakkingen

De Britse supermarktketen Tesco vermeldt sinds begin deze week op alle melkverpakkingen hoe groot de CO2-uitstoot van het product in kwestie is. Deze maatregel moet milieubewuste consumenten duidelijk maken hoe ‘groen' het witte goedje is. Tegen eind dit jaar wil Tesco ongeveer 500 producten voorzien van een etiket met hun CO2-voetafdruk.

Uit recent onderzoek van Tesco blijkt dat vijftig procent van de consumenten begrijpt wat de term ‘carbon footprint' betekent. Vorig jaar bedroeg dat percentage nog maar 32 procent. Steeds meer Britten beweren dat hun aankoopgedrag in toenemende mate rekening houdt met ecologische argumenten. Ruim de helft wil bewust kiezen voor klimaatvriendelijke producten, maar dan moet de nodige informatie uiteraard voorhanden zijn in de winkelrekken.

“Melk is één van de meest verkochte producten. Elke dag is het product prominent aanwezig op de ontbijttafels in het hele land, en dus denken we dat een label op dit product het ecologische bewustzijn bij de consument nog verder kan aanscherpen”, zegt Tesco-directeur David North in The Guardian.

De CO2-voetafdruk van melk wordt vooral bepaald door de methaanuitstoot van koeien. Tesco heeft samen met de zuivelindustrie en melkveehouders initiatieven opgestart die moeten leiden tot een lagere uitstoot. Zo werd aan de universiteit van Liverpool een ‘Dairy Centre of Excellence' opgericht, waar onder meer de impact van diverse voederrantsoenen onderzocht wordt. Ook wordt het gebruik van hernieuwbare energie op melkveebedrijven aangemoedigd.

Bron: Vilt.be